Mimirium e проект, стартиран от Георги Христов и Галин Динков. Скоро след своята разработка той печели наградата “Най-добър блокчейн стартъп” на изложение в Дубай, където се състезава с 400 различни проекта в различни категории. Научете повече за разработката на проекта и използваните технологии от Галин Динков.
Как стартирахте Mimirium?
Проектът стартира от двама души – аз и Георги Христов. Георги имаше идея да използва блокчейн за да промени модела на функциониране на Big Data, при който контролът на данни да бъде при потребителите, а не при големите компании. Аз допринасям с това, че разполагам с много опит в разработката. Днес той е CEO, а аз съм CTO. Стартирахме преди година, сега сме с основен екип от 6 души, работещи на пълен работен ден.
Как функционира вашата идея?
В момента бизнесът с данни използва различни канали за съхранение на информация, съответно т.нар. Big Data, като данни се събират постоянно от дадена компания, било то Google или Facebook. След това тези данни се обработват и използват – дали с цел да извлекат някаква полезна информация или за да таргетират определена групи за реклама. В този процес проблемите са, че потребителите най-често нямат идеят какво се случва с личната им информация, дори не знаят, че информация се съхранява използва, както и при самия модел на печалба при Big Data се случва така, че компанията която обработва данните най-често прибира най-големия процент от парите, идващи от бизнес реклама или събиране на маркетинг информация. Накрая самите потребители не получават абсолютно нищо, а индиректно тези, които събират информация, печелят малък дял пък. Всички тези неща са неправда, срещу която предлагаме алтернативен модел.
В момента макар и GDPR да се наложи като мерки за сигурност, нещата не се променят много, освен, че имаме няколко допълнителни кликове, потвърждаващи нашето съгласие. Самият модел за събиране на данните си остава същият. Ние се опитваме да създадем съвсем различен модел, при който цялата информация отива точно при човека, който ги генерира и би трябвало да ги притежава – потребителя, и всичко се криптира с негови ключове.
Ясно е, че Big Data бизнесът е огромен и е важно да функционира, затова ние предлагаме следното – извадките да са обобщение за всички потребители, които принадлежат към определена група, без да се разполага с детайлна информация за отделния потребител. Същевременно изчисленията стават на устройствата на потребителите, които определят дали юзъра принадлежи към определена група и информацията се събира чрез специално защитен слой, който анализира и агрегира информацията. Това е част от нашата система, която е децентрализирана. Печалбата се разпределя по всеки от веригата на поръчителя. Това, според нас, е един много по-честен и по-ефективен модел, защото освен, че парите се разпределят правилно, се елиминира и нуждата от все по-сложни и мощни дата центрове с хиляди сложни и тежки машини, обработващи огромни масиви от данни.
Къде тук влиза машинното обучение?
Софтуерът ни събира една част от личната информация на потребителя, която той доброволно попълва или споделя с нас. Нашият софтуер работи на мобилно приложение или през браузър, съответно, ако потребителят има желание е възможно да обработваме сайтовете, в които той влиза. Така с помощта на машинното обучение се анализира вида на сайтовете – дали това са повече спортни сайтове, шопинг или т.н. Анализираме юзъра и така предлагаме по-лесно таргетиране на подобни юзъри.
Също така при нас има няколко форми на валидация на данни на потребителя, което също дава повече възможност за печалба. Разполагаме и със сървиз, при който може да изпратиш снимка директно от камерата си и тя да се анализира, от там да се извлече информация за относителна възраст на потребителя, цвят на косата, очи и т.н. чрез face recognition API-та. Имаме и други подобни приложения на машинно обучение..
Какви са използваните технологии при разработката на проекта?
Големи части от проекта са написани на C# , като използваме и .NEТ Core, MongoDB, Ethereum, Python, Angular, TypeScript, IPFS и други.
Какво би посъветвал дивелъпърите при избора на технология за проект?
Аз имам доста богат опит в разработката на различни проекти и този проект включва доста от моето ноу-хау при избора на правилните технологии. Първият избор, който трябваше да направим, е каква технология ще ни позволи да обхванем всички платформи. При стартъпа трябва да имаме предвид ограничените финанси и време, това, че нямаме възможност да сме големите компании с отделни екипи за iOS, Android, Desktop и т.н. Така обосновахме избора си за .NET и C# , които технологично позволяват да обхванеш всички платформи.
Другото нещо при нас е, че блокчейнът дава голям избор от съпътстващи технологии – съответно решихме разработим приложението така, че да работи на всички блокчейн технологии. Избрахме Ethereum за разработка, защото е най разпространен, добре се използва, изгодно е и финансово, много популярен език е за писане на смарт контракти.
За уеб частта използваме Angular, тук изборът ни се обоснова на уменията и компетенциите на екипа. Макар че винаги да се стремим проектът и нужните му да са водещи, все пак трябва да се съобразяваме и с ноу-хауто на екипа и познанията им да се използват на макс.
Кое беше главното ви предизвикателство при разработката и как се справихте с него?
До този момент основният ни проблем би беше, че може да се каже, че сме пионери в точно това, което правим – децентрализирани биг дата компании. Имаме няколко конкурента, които работят в сходни сфери, част от тях изчезнаха от пазара по различни причини. Главният проблем е, че трябва да открием решенията ние. Някои от използваните ни технологии са съвсем нови или са теоритични университетски разработки, които ние имплементираме. Интересното е, че някои от разработките които използваме са разработени от български учени, които сме открили в някой White Paper и след това сме проучили. Така например използвахме разработки на Мария Георгиева, която носител на президентското отличие Награда “Джон Атанасов” и е от школата на проф. Балкански. Много проучвахме и около разработките на Петър Маймунков, който от години работи в САЩ и има много сериозни разработки за база данни. Всички те са интересни българи, от които може да се научи много.
Каква валюация очаквате да достигнете в следващата 1-2 години?
Заели сме се с нелеката задача да променим един бизнес за милиарди, контролиран от най-големите IT компании. Амбицията ни е да успеем да убедим една част от обществото в нуждата от промяна на модела за събиране и употреба на потребителска информация. Очакваме да съберем тази част около себе си и постепенно да разрастваме потребителската си база. В мечтите си виждаме как, ако успеем да привлечем достатъчен брой потребители, ще е възможно дори да елиминираме някои от гигантите в рекламата като Google например, за определени сайтове или приложения.
В момента разработчиците на онлайн съдържание печелят основно от реклама. Рекламата (и данните) се събират и обработва от Big Data компании като Google. Те дават дял от печалбата си на уеб страниците и мобилните приложения. В нашия оптимистичен сценарии ние ще можем да ги изместим, делейки дори по-голяма печалба с разработчиците, и дори включвайки посетителите в разпределението на благата. Така създавайки един по-справедлив онлайн свят, същевременно съхранявайки личното пространство и хората.
Специално представяне на Mimirium пред престолонаследника на Дубай.