18 април, 2024

Национална природо-математическа гимназия „Акад. Любомир Чакалов“ с радост прие поканата на DevStyleR за тема #Образование. На въпросите ни отговориха г-н Ивайло Ушагелов, директор на НПМГ и г-жа Нели Георгиева – заместник-директор.

Какво отличава НПМГ като учебно заведение?

Ивайло Ушагелов: Мога да започна с това, че Националната природо-математическа гимназия е едно уникално учебно заведение, защото в самата си същност е профилирана гимназия в областта на математиката, природните науки, софтуерните и хардуерните науки, биология, химия и физика. Изключително се гордеем и с най-младата ни паралелка с профил “Софтуерни и хардуерни науки”. Истината е, че няма друго училище, което да може да съчетава и предлага всички тези профили на високо ниво.

Ние полагаме доста усилия в областта на природните науки – сътрудничим си с Факултета по биология, Факултета по химия и фармация, Физическия факултет. Много от преподавателите от тези факултети идват в нашата гимназия и надграждат по-специализирано подготовката на учениците. Освен това всяка седмица часовете на учениците по Аналитична химия се случват точно във Факултета по химия и фармация, където те имат осигурен достъп до лабораториите и досег до реални експерименти.

Поводите ни за гордост също са много, имаме постижения в различни направления – призови места на олимпиади, медали, едно от последните ни постижения е медал от  Международната олимпиада по астрономия в Шри Ланка.

Какъв е интересът на учениците към новия профил “Софтуерни и хардуерни науки”?

Ивайло Ушагелов: Преди две години стартирахме новия профил “Софтуерни и хардуерни науки”. В аналогично направление имаме и профил “Информатика”, който пък е създаден преди 6 години – първият завършил випуск се дипломира през изминалата учебна година.

Аз съм част от ръководството на НПМГ от юли месец и с колегите ми постоянно наблюдаваме случващото се в гимназията, за да актуализираме своята стратегия. Те са ми споделяли, че през първите години интересът към тези профили по-скоро е произлизал от натиск от страна на родителите. Причината е, че родителите знаят, че в ИТ сектора се получават много високи заплати и подтикват своите деца към това направление. Хубавото е, че напоследък отчитаме реален интерес, произлизащ от самите ученици.

Нели Георгиева: Да, истината е, че от 6 години имаме и специална паралелка с информатика и по моя информация всички ученици от първия випуск, който завърши миналата година, са продължили образованието си в чужди или родни висши училища. Интересно е да отбележим, че се наблюдават и следните тенденции – най-голяма част от учениците предпочитат да изучат своя бакалавър в България, като избират най-често Софийски университет “Св. Климент Охридски”, а друг популярен избор е Техническия университет.

Потвърждавам думите на г-н Ушагелов, че в началото интересът към ИТ специалностите се базираше на нагласите на родителите към ИТ бранша. Днес вече пред нас виждаме хора, които наистина са мотивирани да учат, а не са записали профил, защото майките и бащите им искат това. Напротив – забелязваме, че учениците идват с желание, с абсолютно осъзнат избор за направлението, което са избрали за развитие.

Как насърчавате учениците, тяхното кариерно ориентиране и желание за придобиване на нови знания?

Нели Георгиева:  Ние правим много за нашите ученици, но същевременно сме щастливи и да споделим, че на нас не ни костват много усилия в името на мотивацията. Децата са с достатъчно голямо желание и нашата роля дори не им е нужна. Специално по отношение на ИТ паралелките организираме извънкласни дейности по роботика и уеб дизайн. Също така ИТ компаниите от бранша организират много посещения в НПМГ, което е изключително важно, защото те разказват какви позиции има при тях, коя професия какво прави, представят широкия спектър от възможности. Това са моментите, в които всъщност учениците разбират, че не всичко в сферата на технологиите е свързано само с писане на код – едно доста грешно впечатление, което сме забелязали, че съществува сред подрастващите. Често водим учениците и на посещения в самите офиси на фирмите, където те се запознават с реалната работна среда.

Гордеем се и с тези наши ученици, които вече са завършили и са успешно реализирани. Те идват на посещения в НМПГ, з да споделят опит, да вдъхновяват децата.

Не можем и да не споменем, че сме благодарни за възможностите, които получават нашите ученици от 9-ти, 10-ти и 11 клас. Благодарение на партньорствата си ние успяваме да им осигурим достъп до големи технологични конференции от ранга на Java2Days и Webit. Истината е, че децата осъзнават тези преимущества и споделят с нас, че ако бяха от друго столично училище или пък учеха в провинцията, нямаше да могат да имат достъп до подобни събития и възможности.

Всички тези усилия се полагат, за да не се откажат децата от своите желания и да се насочат правилно по пътя на своето професионално развитие!

Какво още могат да направят ИТ компаниите в името на едно плавно преминаване от обучителен процес към реализация и работна практика?

Нели Георгиева: Това, което могат да направят ИТ фирмите е да предоставят стажове и менторски програми за децата – аз самата работя в тази посока. Съществува обаче един проблем – в професионалните гимназии хората от ИТ бранша могат безпроблемно да идват на посещения и да водят часове, доколкото при нас, в гимназиите, за момента за целта се изисква учителска правоспособност – нещо, което не можем да изискваме от професионалистите в ИТ сектора.

Ивайло Ушагелов: Това, което аз имам като информация е, че има задвижена промяна на нормативната уредба по този въпрос, за да може да се възползваме и ние от това, което се прави в професионалните гимназии. Така че мисля, че ще можем да го реализираме и при нас. Възможно е примерно да го приложим в гимназиален етап, където може да се получи много лесно, благодарение на голямото количество часове, посветени на профилирана подготовка.

Какво е мнението Ви за въвеждането на иновативни практики за преподаване? На каква възраст е разумно модерните технологии да влязат в класната стая?

Ивайло Ушагелов: Задължително технологиите трябва да влязат в час и се радвам, че много от нашите колеги ги използват. Процесът на внедряване на технологиите в час е неизбежен и ние не можем да бъдем една изолирана система, която да не използва тези технологии. Те ни дават много плюсове, както и най-ценното – нагледна информация за различни процеси. Смятам, че всеки колега е достатъчно квалифициран и сам трябва и може да прецени от кога трябва да влязат технологиите като средство за преподаване в часовете. Моето лично мнение е, че колкото по-рано се случи това, толкова по-добре, защото това значително улеснява процеса на прием и разбиране на информация. Да не забравяме, че и днешното поколение е съвсем различно, което е може би резултат от еволюцията. Децата вече разбират много по-добре информацията, когато я видят. От гледната си точка на родител мога да заявя, че децата още от детската градина са със смартфоните, таблетите, играят на интерактивни игри с буквички, животни и други.

Нели Георгиева: Съгласна съм с мнението на г-н Ушагелов, но също бих искала да добавя, че според мен трябва към процеса да се подхожда внимателно и нещата да са уравновесени. На първо място трябва да научим децата да учат и чак тогава да улесняваме начина на възприятие. Аз самата постоянно следя иновативните методики на преподаване и се старая да ги предлагам. Мога да ви кажа, че ефектът от внедряването на технологиите в учебния процес е поразителен! Учениците ме слушат, внимават, без да се налага да повишавам тон или да въдворявам ред и дисциплина в час. Самото възприятие от страна на по-малките е по-различно, защото те приемат всичко като игра и искат да играят отново и отново, без да осъзнават колко много всъщност са научили. И все пак смятам, че заедно с играта, трябва и да има определено ограничаване на технологиите, които използваме.

Какви са извънкласните дейности с ИТ насоченост, които организирате?

Нели Георгиева: Ще започна с Клубът по роботика, който създадохме преди няколко години с подкрепата на SAP. Благодарение на една програма те ни дариха лего роботи и вече учениците ни участват в тяхното състезание по роботика. Миналата година стигнахме до национален кръг, тази година се надяваме да ни подпомогнат с още един лего робот. Заниманията в клуба са интересни, защото включват чисто механичното сглобяване на робота, програмирането и разработването на проект, както и екипната работа. Клубът се събира всяка седмица и на децата им е интересно и приятно, интересът им към заниманията е налице още в началото на учебната година, преди старта на събиранията.

Миналата година имахме и клуб по уеб дизайн на сайтове. Предлагаме и Cisco академия, която съществува вече 15 години – една традиция, която ще продължим. Другите ни извънкласни състезания са свързани с участията ни в състезания.

Ивайло Ушагелов: Също така МОН предвижда занимания по интереси и нашата идея е да се включим – както в сферите, традиционни за гимназията, така и с нещата в ИТ сектора. Постоянно се стараем да поддържаме интереса на децата, да ги запалваме!

Скоро нашият алумни клуб организира едно събитие с цел споделяне на опит от следването и реализацията. Те искат да насочат младите при избора професия, защото както знаем, най-доброто кариерно ориентиране идва от този, който е минал по пътечката.

Нели Георгиева: Като финал бих искала да добавя, че в НПМГ се гордеем с нашия специфичен дух и екипност в гимназията. Бивш ученик на гимназията няма, защото ние имаме общности в толкова много известни западни университети. Това е важно, защото заминавайки там, учениците не се чувстват сами, усещат подкрепа от общността и са спокойни. В НМПГ се изграждат индивидуални личности, но не индивидуалисти. Ние градим екип, в който  царят взаимопомощ и радост за успеха на другия.

Благодарим на г-н Ушагелов и г-жа Георгиева за участието!
Интервю: Вяра Стефчева

Тагове: , , , , , ,