16 април, 2024

Както вече ви споменахме, началото на новия сезон на #SwiftSofia наближава! Затова на 26 октомври, в Betahaus се очертава една страхотна среща с Krzysztof Zabłocki – iOS developer и създател на приложения като Foldify и 3D Game Engines, разработени със Sourcery, Objective-C Playgrounds и Apple’s Essential Apps.

Във връзка с дългоочаквания мийтъп, нашите приятели от #SwiftSofia споделиха с нас едно супер готино интервю с лектора, който предстои да дойде в София!

Здравей, Krzysztof! Много се радваме, че ще бъдеш гост-лектор на откриването на третия сезон на #SwiftSofia. Как започна да се занимаваш с програмиране?

Бях на 8 години и осъзнах, че искам да създавам собствени игри. Започнах с QBasic на Dos и последователно научих много различни езици като Turbo Pascal, Delphi, C, C++, Java, Objective-C, Ruby, Swift.

Сигурни сме, че много хора са любопитни какъв е твоят ежедневен график. Как протича работният ти ден и как разпускаш?

В повечето случаи денят за мен започва около 7:00 ч. сутринта. Работя до 13:00 ч., а после отивам във фитнеса за час-два силови тренировки. След като приключа се връщам обратно на работа и четене до 18:15 ч.

В свободното си време се опитвам да бъда активен, обичам спортовете и адреналина, затова постоянно търся подобни преживявания. Наскоро започнах да се уча да карам wakeboard, което се оказа едно доста забавно занимание.

Кой е най-добрият съвет, който си получавал и давал?

Цитатът, който доста ми съответства, гласи: “Нищо, което си струва, не е лесно”. Каквито и цели да имаш, количеството решителност и упоритост, което влагаш в работата, ще окаже влияние върху това дали ще постигнеш желаното или не.

Кои са главните източници на информация, които следиш?

iOS Dev Weekly винаги е бил любимият ми newsletter, абониран съм и за няколко други седмични бюлетина. Не се ограничавам с определени блогове, които да чета и най-често следя какво коментират хората в Twitter, както и препоръките на бюлетините.

Имаш ли своя “рецепта” за успешно приложение?

Не точно, но едно нещо е сигурно – ако искаш да имаш успешно приложение за iOS, то трябва да бъде абсолютно изпипано, когато го пускаш. Първото впечатление е от огромно значение поради начина, по който “editorial promotions” работят.

Твоята дефиниция за добър код е…

Код, който е гъвкав, защото е прост и не е прекалено абстрактен, лесен за разбиране и промяна.

Имаш ли любимо приложение? А кое е любимото ти, по което си работил?

Elevate, Calca.io, Calm и Omnifocus са сред любимите ми приложения. От тези, по които съм работил в екип, а не самостоятелно, като например Foldify, много харесвам Headspace и Explain Everything.

Разбрахме, че първоначално си работил в областта на игрите и графиките. Как премина към програмиране на iOS?

През първата си година от университета исках да започна да работя и един мой приятел ме запозна с изпълнителния директор на местна софтуерна компания. И така всъщност започна моето “мобилно пътуване” с телефона Samsung Bada – нова платформа, която Samsung разработваше, но така и не се получи. След това направих един проект на Android и накрая преминах към iOS.

Още след първия си iOS проект казах на шефа си, че не искам да се връщам към Android. Така продължих да се занимавам с iOS и повече не погледнах назад.

Бил си лектор/презентатор на над 30 конференции по целия свят. Може ли да ни кажеш коя е любимата ти конференция и защо?

О, това е наистина сложен въпрос, защото по целия свят има много страхотни конференции. Най-сантиментален съм към NSSpain, тъй като това беше моята първа международна конференция. Без първоначалната покана от тях, не знам дали щях да бъда лектор на други конференции.

През тази година най-запомняща се беше AppBuilders – не само, че беше отлично организирана, но и градът (Лугано, Швейцария) предоставя страхотни гледки!

Какво очакваш от посещението си в България? Има ли определени теми, които искаш да обсъдиш с групата #SwiftSofia?

Винаги съм бил заинтригуван от различните начини, по които хората разрешават своите iOS проблеми, било то свързани с архитектурата или с посредствен tooling. Бих искал да разбера кои са трудностите, които хората срещат в ежедневната си работа, тъй като това ми помага да измислям идеи за ОSS инструменти и библиотеки, които мога да създам, за да разреша част от тях.

Разкажи ни повече за темата, която ще презентираш на #SwiftSofia meetup – iOS Application Architecture. Защо избра точно нея за българската публика?

Архитектурата е обширна тема, която ще породи много дискусии. Вярвам, че най-ценната част от мийтъпите са дискусиите, които провеждаме и различните начини, по които хората подхождат към един и същи проблем. Очаквам и хората, които не са съгласни с моите подходи и ще се радвам да обсъдим алтернативни решения.

Какво още бихте споделили с българската Swift общност?

Надявам се, че ще се присъедините към мийтъпа и ще проведем много интересни дискусии след него. Също така ще се радвам да разбера дали използвате мои open source проекти и как те са повлияли на вашия работен процес.

 

Благодарим на #SwiftSofia за готиното интервю!

Тагове: , , , ,