Перспективата за свързване на 55-те страни в Африка и над един милиард души чрез по-добри пътни и железопътни мрежи често се сблъска с предизвикателства. Трябва да се съберат милиони долари за превръщането на стара визия на инфраструктурата в работеща реалност.
Докато инвестициите в изграждането и поддържането на вътрешноградски пътни мрежи са в застой,свързването на Африка с интернет напоследък е постигнало по-голям напредък. Тази седмица френският телекомуникационен гигант Orange сключи сделка за инвестиране в базираната в Западна Азия компания Main One Cable, чиито пунктове са в Нигерия, Гана и Португалия. Това ще позволи да се разшири 7000-километровата система до Дакар, Сенегал, Абиджан и Кот д’Ивоар, което се очаква да се случи до средата на 2019 г.
Liquid Telecom потвърди финансирането и партньорството си за разширяване на системата си над 60000 км от Кейптаун през всички южни, централни и източноафрикански страни до границата между Судан и Египет.
Но какво се случва, когато тези кабелни системи се отварят за бизнес? Не забравяйте, че достъпът до интернет все още трябва да се купува, опакова и препродава на потребителите чрез местни телекомуникационни оператори. Мобилните мрежи са доминиращите доставчици на интернет достъп в Африка.
Една от причините за това е липсата на смислена конкуренция в някои страни, особено по-малките африкански икономики. Изследванията на Ecobank показаха, че средната цена за закупуване на 1GB данни в страни с двама или по-малко оператори е повече от два пъти.
Изграждането на инфраструктура несъмнено е положителна стъпка в развитието на Африка, но това е функциониращ и конкурентен пазар, който ще бъде в състояние да осигури най-добрите икономически резултати за жителите.
На таблицата ще видите колко струва 1 GB в африканските държави:
Държава | $ | лв. |
Екваториална Гвинея | 35.47 | 59.5896 |
Зимбабве | 25 | 42 |
Свазиленд | 21.86 | 36.7248 |
Чад | 13.6 | 22.848 |
Република Конго | 11.97 | 20.1096 |
Намибия | 10.86 | 18.2448 |
ЮАР | 10.34 | 17.3712 |
Мали | 10.27 | 17.2536 |
Демократична република Конго | 10 | 16.8 |
Ангола | 9.94 | 16.6992 |
Очевиден недостатък на високите цени е бариерата за достъпа, която тя представлява за милиони хора. Въздействието на високите разходи за интернет може да бъде значимо и за милиони малки предприятия на континента. Проучванията показват, че малките предприятия, които използват интернет, растат два пъти по-бързо от тези, които не го правят.
Но докато високите цени са траен проблем, скоростта на интернет в целия континент също остава недостатъчна. Скоростите на интернет в Африка все още са далеч под минималния световен стандарт.
Източници: QZ; Atlas; Liquid Telecom