Александър Миланов програмира от 90-те години. Интересите му са open source и музикалните технологии. Той организира събития, свързани с music tech, в хакерското пространство init Lab.
Какви са събитията, които организирате в лаба?
Предимно организираме music tech събития, на които се събираме да пием по биричка и си говорим за предстоящи неща. Организираме и други интересни оpen audio meetup-и, където се опитвам да каня адекватни лектори да разкажат за своите разработки или за някаква интересна технология. Другото ни събитие са MIDI партита, на които се събираме и всеки си носи MIDI инструмент или лаптоп. Връзваме всичко заедно и се опитваме да създадем някакъв jam или да бъгнем някакъв код. Това е geek представа за парти, но много ни харесва.
Как можем да се включим в тези срещи?
Всеки може да се включи в нашите събития. Имаме група във Facebook – MusicTechBG, обявяваме предстоящите срещи и в meetup.com. Можете да се включите също, ако следите нюзлетъра на init Lab или събитията в сайта им.
Какви теми сте обсъждали на последното събитие?
Предстоят Music Tech Fest в Стокхолм и web audio конференция в Берлин, които коментирахме и на които планираме някой от нас да присъства. Говорихме също за Open Science. Българин разработва академична система в Барселона, която да е изцяло open source. Това означава, че те не публикуват просто един paper и го оставят, а се опитват процесът да е качен някъде, например в GitHub, и когато някой иска да работи по този фокус, да има основа.
Кои са музикалните отворени технологии?
Музикалните отворени технологии са много. Eдна от базовите отворени технологии MIDI даже се е превърнала в жаргон – “да цъкнем малко midi”. Всъщност се говори за нотните стойности, които са записани дигитален вид. MIDI протоколът е за записването на нотни стойности, за преноса им, както и за свързване с кабелите, през които правим музика. На първите аудио мийтъпи имаше едно момче Стоян, което пускаше музика като DJ, но от Linux и семплираше в реално време. Така че отворените технологии вече може да се използват за music production, така и за live performance. Затова придърпваме хора като Стоян при нас, защото той е минал през “джунглата”, знае какво прави и ще е полезен за начинаещите. Печалбата не е основната цел, когато се сетиш за отворени технологии. Може винаги да хванеш някаква захвърлена технология и да я разработиш, за разлика от затворените технологии. Ако дадена компания фалира и един плъгин не се поддържа, ти губиш определен звук, който си ползвал няколко години и не можеш да го пресъздадеш, защото тази технология вече не съществува. Това е смисълът на отворените технологии – създаваш нещо, което после остава след теб.
Друг open audio meetup беше за софтуерна емулация на модулярни синтезатори и за хората, които пишат за тази платформа. Поканих един от създателите на тези плъгини Леонардо Лагуна Руиз, който е автор на програмния език Vult и на доста популярни плъгини за music tech.
Организирате ли срещи на теми, свързани с хардуера?
Самият аз си правя различни разработки, които също са open source и сглобих един MIDI контролер с Arduino. Той позволява като се движи във въздуха да дава X, Y и Z. С това може да се контролира с някакъв бас и се получава wobble ефект. Имам разработка за уеб базиран digital audio work station, което е app, с който си правиш музика. Там използвам MIDI контролера, който можеш да си вържеш за всичко. Синквал съм устройства, които са имали различни clock сигнали, за да работят синхронизирани.