Татяна Шурелова е учител по английски език в АЕГ ,,Гео Милев‘‘ гр. Бургас. Интересува се от технологии и внедряването им в учебния процес. В часовете си прилага геймификация чрез популярната игра ,,Minecraft’’.
Божидар Божков е ръководител компютърно обслужване в АЕГ „Гео Милев“ гр. Бургас и учител по информационни технологии. Технологиите са неговата страст още от детските си години, но за учителската си професия се вдъхновява през последната си година в университета от г-жа Димитрина Тодорова негов учител, а в момента директор на ПГКПИ, гр. Бургас.
Своя опит и вдъхновение Татяна и Божидар ще споделят като част от програмата на хакатона “Геймификация на училищата“, който ще се проведе от днес 15-ти ноември до неделя 17-ти ноември в Бургас. Събитието се състои по инициатива на Телерик Академия в партньорство с Югоизточен дигитален информационен хъб, ИКТ клъстер Бургас и Бургаски свободен университет. Състезанието е част от европейската инициатива DigiEduHack
Разкажете ни накратко за себе си. Как стартира кариерата ви и от къде дойде интересът ви към технологиите?
Божидар: Ръководител компютърно обслужване в АЕГ „Гео Милев“ и учител по информационни технологии. Пътят ми започва, когато бях студент. Първото ми студентско творчество е на тема „ИГРОВО БАЗИРАНО ОБУЧЕНИЕ ПРОЕКТ BINARIUS“- мини гейм конзола с два геймпада, принтирана на 3D принтер, Raspberry Pi и образователна игра с елемент на съревнование – преобразуване на десетична бройна система в двоична. В началото на последната ми година като студент случайно се срещнах с мой учител, г-жа Тодорова – към сегашен момент директор на ПГКПИ, гр. Бургас, която успя да ме провокира и мотивира да запиша допълнително ПК за учител. Интересът ми към електронните игри в детството ми бе причината за прерастване в интерес към компютърните системи и технологии.
Татяна: Като учител по английски език в АЕГ ,,Гео Милев‘‘ започнах да се интересувам от технологии и внедряването им в учебния процес и в частност часовете по английски език през последните няколко години. За да отговорим на съвременните образователни тенденции и потребностите на учениците си, започнахме да прилагаме геймификацията чрез популярната игра ,,Minecraft’’ като метод за обучение в часовете по английски език. За целта разработихме няколко свята на различна тематика и ниво на владеене на езика, които се радват на голям интерес сред нашите ученици.
Какви са предизвикателствата при преподаването на технологии и компютърни науки?
Татяна и Божидар: Догонването на скоростното развитие на технологиите и бързия поток на информация. Не бихме казали, че проблемът трябва да се разглежда в контекста на преподаването на технологии и компютърни науки. Според мен трябва да се разглежда в контекста на това как всички останали науки използват инструментариума на технологиите и компютърните системи. Как в предмети в училище като български език, чужд език, история, биология и здравно образование, физика, химия и всички останали се използват информационните технологии и компютърните системи. Съвремието изисква информационните технологии да бъдат част от всяка една наука, което е свързано и с компютърните системи.
Кога едно дете трябва да стартира с изучаването на програмиране в училище?
Татяна и Божидар: Изучаване на програмиране трябва да започне не по рано от 8 или 9 клас, за да не възпрепятства развитието на различни когнитивни умения при ученици в по-ранна възраст.
Как мотивирате учениците да внимават в часовете ви, да учат и да се развиват?
Татяна и Божидар: Мотивацията на учениците е ключов елемент за успешното обучение и може да бъде постигната чрез няколко подхода:
Практическа приложимост: търсене на асоциация спрямо техния свят и разбирания.
Използване на технологии: За учениците в днешно време дигиталният свят е основна част от живота им. Използването на различни приложения и платформи може да направи учебния процес по-интерактивен и съобразен с техните интереси
Проектно-базирано обучение и практическа работа: Позволявам на учениците да работят по проекти, които са свързани с техните интереси и силни страни. Това не само ги мотивира да учат, но и им помага да развиват практически умения и увереност.
На какво държите най-много в процеса на обучение?
Татяна и Божидар: Внимание, диалог и активност.
Според вас необходимо ли е професионалисти от ИТ бранша да влизат и споделят своя опит и знания с учениците? Колко често е добре да се случва този процес?
Татяна и Божидар: Определено е необходимо професионалисти и специалисти от ИТ бранша да посещават определени занятия или да се осъществява в лекционен вид извънкласна дейност в училищата и да споделят опит и добри практики с учениците. Доколко често зависи от вида на училището. (СУ/Профилирана гимназия/Професионална гимназия).
Вие лично как подобрявате своите знания при това постоянното развитие и растеж на ИТ сферата?
Татяна и Божидар: Информираност, четене, разговори/споделяне и практика.
Ако трябва да насърчите някой, който се колебае дали да се посвети на преподавателската/учителската професия, какво бихте му казали?
Татяна: Бих им изтъкнала значимостта на учителската професия в обществото и факта, че ролята на учителите излиза много извън границите на училището. Освен че подкрепят и напътстват децата и младежите по пътя им към нови знания и умения, учителите са модел за поведение, изграждат нагласи и могат да окажат ключово влияние за бъдещето на учениците си като вярват, че всеки ученик може да развие потенциала си и да бъде успешен. Убедена съм и силно вярвам в думите на Малала Юсафзай „Една книга, една писалка, едно дете и един учител могат да променят света“.