6 октомври, 2022

Пазарът има нужда от огромно количество специалисти, които веднъж стъпили здраво в бранша могат да израснат до архитекти на световно ниво.

Огнян Астраджиев, Operations Director в Merkle Bulgaria, е възпитаник на езиковата гимназия в Ловеч и Немският факултет на Техническия Университет, София. Магистър е по Информатика. Той е професионалист с над 16 години активен опит в международни проекти и управление на екипи. 

Г-н Астрaджиев, какво носи промяната? Компаниите Isobar Commerce България и LiveArea се сливат и стартират бранда Merkle. Какво ще допринесе това за тях и защо тази промяна се налага?

С оглед на ситуацията пред последните две години в бизнеса за разработка на Enterprise системи за електронна търговия беше доста логично да започне окрупняване на доста фрагментирания ни пазар, свързан с тези технологии. Обединението на Isobar Commerce и LiveArea ни дава нов мащаб, съизмерим на практика с всички останали компании в този сектор на нашия пазар, взети заедно. Големината на новата компания ни позволява по-бърз растеж без излишен стрес. Възможностите за развитие на работещите в Merkle стават по-големи отколкото самостоятелните компании на практика могат да предложат. Промяната на бранда на новата обща компания е в унисон с глобалната стратегия на компанията майка Dentsu за опростяване на огромното  портфолио в три основни направления, където Merkle е брандът за потребителско изживяване и търговия.

Разкажете ни повече за Merkle? От къде се зароди идеята? Кой е драйвера на този бранд и как той възникна на българския пазар?

Merkle започва историята си в края на 80 те и началото на 90 те години на миналия век с продукт за обработка на огромни масиви данни, далеч преди модерните идеи за Big Data да станат hype термин. Компанията е свръх успешна в начинанията си през годините и предизвиква интереса на Dentsu. Двете компании се обединяват през 2016 година и Merkle поемат грижата за технологичното портфолио на новосформирания гигант. В България Dentsu оперира с няколко бранда в медийните и рекламните среди, а Isobar Commerce е „engineering-heavy“ фирма, и съобразно общата стратегия планът винаги е бил да преминем към технологичната линия в компанията. Моментът в края на 2021-ва и началото на 2022-ра година беше повече от подходящ – след придобиването на LiveArea в Европа и САЩ от страна на Merkle. Сливането има практически ползи за всички замесени, a новото име ни дава нов поглед към бъдещето.

На какво ще заложите в технологичен план? Предстои ли имплементиране на нови технологии и кои от текущите ще продължите да развивате? Предвиждате ли промяна в технологичния стек?

Огромната част от инженерните служители в Merkle в България имат опит в мастодонтите в електронната търговия Salesforce Commerce Cloud и Adobe Magento. Тези технологии победиха икономическите ефекти на пандемията далеч преди други конкурентни платформи да се окопитят какво се случва. Търсенето на този тип специалисти е толкова голямо в световен мащаб, че настоящият ни фокус е да покажем на разработчиците в България безпрецедентната перспектива, която има в този клас платформи за електронна търговия. Към момента самоцелна промяна в технологичния стак е излишна. Пазарът има нужда от огромно количество специалисти, които веднъж стъпили здраво в бранша могат да израснат до архитекти на световно ниво. За сметка на това мащабът ни позволява да инвестираме и в следващото голямо нещо в е-commerce-a, когато се появи. Например изместването на парадигмите от монолитни системи в нашия бранш към съзвездие от системи, интегрирани безпроблемно, ни помага да диверсифицираме с headless технологии, запазвайки базовите си ненадминати умения в самите commerce платформи. Що се отнася за бъдещето, винаги се стремим да предвидим следващото голямо нещо в доста динамичния онлайн commerce свят и да започнем да трупаме опит преди да дойде неизбежното търсене на специалисти в поредната модерна технология. В момента гледаме под лупа поне три технологии, които имат правилните предпоставки да избухнат.

Кои са основните технологии, с които работите?

Двете основни технологии Salesforce Commerce Cloud и Adobe Magento – това са платформи за електронна търговия. Те имат своите специфики и са базирани на Java.  Затова и нашите разработчици пишат на Server-Side JavaScript, което пак в днешно време е доста популярно. Преди 13-15 години беше по-скоро екзотично. Доста технологии се използват от QA инженерите по автоматизация, работим с разнообразни платформи Continuous Integration and Continuous Delivery на проектите. В компанията се използват и технологиите за уеб разработка: JavaScript, CSS и HTML, както и Rest API и други. Това са технологии, които практически се използват от самите платформи, и са основата на това, което като цяло се програмира във фирмата.

Как смятате да развиете структурата на компанията? Какви професионалисти привлича Merkle?

Обединението на двете компании Merkle и LiveArea бе осъществено по начин, който запази структурите и на двете отделни фирми като просто ги интегрира под една шапка. Специалистите и професионалистите, които търсим са разработчици на софтуер, по възможност с опит, но това не е задължително условия. Това могат да бъдат хора, които имат определен интерес да се развиват допълнително в уеб технологиите и в технологиите за електронна търговия.

Доколко за Вас и компанията са важни т.нар. soft skills? Какви други качества са важни?

Разбира се, важни са и soft-skills на професионалистите. Винаги сме оценявали проактивността на хората, с които работим и то във всяко едно отношение. От това да дадат гласност на клиентския проблем, през активността за собственото им развитие и инициативите в общностите около и извън компанията. Понякога има нужда нещата да се оставят да се случат така, както са, но ако се работи честно – без недоизказани полуистини – хората го усещат и виждат повече смисъл в стабилността и намерения баланс. Не търсим хора, за да запълним просто поредния проект или да откраднем някой талант от конкуренцията. Искаме колеги, с които се чувстваме спокойни да работим, да им имаме доверие и да знаем, че можем да разчитаме един на друг. Културата в стил “това е нечий друг проблем” и “aй ти (IT) я свърши тая работа” нямат място при нас.

Каква е тайната/рецептата на успешния екип? От значение ли са работната обстановка, фирмената култура и компанията като цяло?

За мен съставките са смислен клиент, усещане за общност, работа рамо до рамо и прозрачност във всички аспекти: проблеми, решения, алтернативи. Понякога има нужда някой да поеме инициативата. Понякога има нужда нещата да се оставят да се случат така, както са, но ако се работи честно – без недоизказани полуистини. Хората го усещат и виждат повече смисъл в стабилността и намерения баланс “лично-служебно”, спрямо неизвестното, колкото и примамливо да е то понякога. Сигурно е доста яко имаш офис на 19-тия етаж над облаците в полите на Витоша, но аз доста преди пандемията практикувам работата от вкъщи – това е и още едно нещо, в което бяхме пионери преди да стане необходимост.

Вие сте професионалист с дългогодишен опит. Част сте от екипа на компанията над 13 години, която от скоро е Merkle/бивша Isobar Commerce България. Длъжността Ви е Director of Operations. Бихте ли споделили с нас повече за ролята и отговорностите Ви?

Заедно с екипа осигуряваме техническа поддръжка в продукционна среда за над 200 сайта за електронна търговия и на платформите Salesforce Commerce Cloud и Adobe Magento. Аз отговарям за добруването на хората в support и service delivery функциите в България, Англия и Индия. През нас минава внедряването и пускането на нов код за всичките ни живи среди, оправдаването на инциденти и проблеми, пускането на нови сайтове, както и някои по-екзотични прищявки на големите ни клиенти. Днес ролята ми е глобална, но през годините съм минал през всички нива на екипа, и сега понякога съжалявам, че нямам време да задълбая в завъртян клиентски проблем, както в добрите стари дни. Но пък директната работа по печелене на нов бизнес има своите безспорни предимства, като яденето на суши в Токио и снимките на небостъргачи със стъклени подове в Чикаго.

Какви са нужните качества на един успешен Operations Director от гледна точка на Вашия опит?

Възпитание, усещане за справедливост, нетърпимост към лъжата. Тези неща лесно се виждат, разбират и усещат, и от клиенти, и от колеги. В нашия екип сме изградили връзки, които ни помагат да знаем, че каквато и неприятност да удари във вентилатора, никога няма да си сам пред нея. Понякога, разбира се, железни нерви и спокойствие са безкрайно наложителни. Тук често откривам пукнатини в поведението си, но в такива епизоди мога да разчитам на колегите да скръцнат със зъби и да ми покажат че прекалявам или пък че неглижирам проблема.

В компанията сте от самото й създаване. Разкажете ни повече за развитието й през годините и пътя Ви до сегашната позиция?

Добър приятел ми предложи интервю в английски стартъп наречен eCommera за support позиция през 2008 година. Той тъкмо се беше присъединил и събираше екип, когато се появих на интервюто в стаята, в компанията имаше вероятно около 15 души, които ми подсказаха на български отговорите на въпросите на интервюиращия англичанин. Започнахме да работим за шест онлайн магазина, които оперираха само в Англия и имаха оборот онлайн от около 100-200 поръчки на ден. Първата Коледа имахме рекорден ден с 1000 поръчки. 13 години по-късно на Черния Петък 2021-ва година имахме пикови стойности от 1000 поръчки в минута. За тези години направихме толкова итерации в използването на последните глезотии, предлагани от платформите, бутахме границата на възможното отвъд това, което дори самите дизайнери знаеха, че може да се направи. Откривахме топлата вода и колелото неведнъж, но го правехме по нашия си начин – така че да ни е приятно, да сме горди от това, което правим и да се хвалим, че го можем напук на шансовете, които дават на една стартъп фирма. Спечелихме клиенти, губихме клиенти, запазихме клиенти. Някои клиенти се махнаха от нас, а после се върнаха отново. Някои колеги си тръгнаха, после се върнаха отново. Други колеги си тръгнаха, за да развият в друга посока пазара на еCommerce development-a и на практика от школата на eCommera се роди настоящия Commerce Cloud Hub в България.

Разказахте ни за проектите, предизвикателствата, екипите през годините. Споделете какво Ви задържа в компанията толкова дълго време? 

Аз помня, че имах много ясен план в началото на кариерата си за чести промени: нови технологии, предизвикателства, 2-3 години на едно място, после нещо ново. Това, което сложи прът в колелата на плана безспорно е чувството, че на това място съм си у дома. С хубавото и не толкова хубавото, със спомените и надеждите за бъдещето. С екипа работим заедно вече толкова години и знам, че мога да разчитам на тях, както и те на мен. Никога не са ми липсвали предизвикателства, нито изобщо мога да твърдя, че съм научил технологиите, с които работим от край до край – толкова се необятни. Макар днес да обучавам нови колеги и клиенти, всеки ден научавам по нещо ново и променено.

За финал на разговора ни може ли да споделите какво да очакваме от Merkle през 2022 година и като цяло в бъдеще?

Определено ще инвестираме усилено в изграждането на нови специалисти във всички направления на нашия бранш – разработчици, инженери, занимаващи се с осигуряване на качество, администратори, бизнес анализатори, архитекти. Можем да научим на Salesforce Commerce Cloud буквално всеки инженер, който има интерес да влезе в бранша. Работим усилено да печелим нови клиенти и да запазим, и да развиваме всички настоящи. Разбира се и да открием обновения си небесен офис за хората, на които това им липсва.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,