20 април, 2024

Гергана Стоичкова е Advisor на Българска финтех асоциация, а също така Program Manager на Visa Innovation Program, като част от екипа на Eleven Ventures. Завършва бакалавър по Бизнес администрация в Ludwig Maximilian University в Мюнхен и магистър Финанси в Bocconi University в Милано. Въпреки прекараните шест години в чужбина, тя се завръща в България като финтех ентусиаст, който силно вярва в изключителния потенциал на страната. Освен финтех, нейните интереси са насочени към стартъпи, VC инвестиции, предприемачество, технологични иновации и други.

Как оценявате развитието на финтех индустрията в България в последните години?

През последните няколко години секторът в страната се развива значително, както от гледна точка на опериращи компании, така и от приемственост на финтех решения от страна на обществото. Всъщност, страната ни е на една от водещите позиции по брой компании в региона (повече от 100, идентифицирани до този момент). В последното си проучване, Findexable ни нареждат на 39-то място в света, което е със 17 позиции напред за една година. Различни инициативи като Българска финтех асоциация, Visa Innovation Program, Elevator Lab, също играят съществена роля, тъй като създават по-благоприятна среда и повече възможности за финтех предприемачите.

Доверяват ли се все повече хората на различните финтех приложения и услуги за управлението на техните средства? Ако да – на какво се дължи?

Определено – да. Един пример е увеличаващото се използване на различни дигитални портфейли, които вече се предлагат и от водещите телекоми в страната – институции, към които повечето хора са изградили някаква степен на доверие. “Word of mouth” както и значителните маркетингови бюджети на някои западни компании, особено в големите градове, също играят роля за навлизането на финтех услугите сред повече хора. На много места, обаче, парите в брой все още доминират.

Какви предизвикателства среща финтех индустрията в момента?

От една страна, традиционните банки започват да наваксват някои от пропуските си и да се фокусират много повече върху потребителското преживяване и предоставянето на пълен набор услуги по лесен и достъпен начин. Също така, очаква се консолидация на пазара, особено от гледна точка на потребителските приложения, съответно много от появилите се в последните години приложения биха били изместени от водещите компании. Съществува и известен натиск от гледна точка на ценообразуване – много от компаниите стартираха с безплатни услуги, което доведе до възприемането на финансовите услуги за непременно „безплатни“. Въвеждането на последващи такси и правилното монетизиране са предизвикателство за много компании.

Какви са трендовете – кои услуги най-много се трактоват на пазара, от какво имат най-много нужда хората? (Същевременно, предстои ли промяна в това направление?)

Със сигурност, различните приложения за разплащане се радваха на най-голяма популярност през последните години, независимо дали говорим за дигитални портфейли или приложения за изпращане на пари отвъд граница. Платформите за кредитиране също се използват от значителен брой хора. Напоследък се наблюдава ръст и на приложения, адресиращи други ключови елементи от финансите. Например, платформи за управление на финанси или търгуване с финансови инструменти, приложения за деца и други. От страна на бизнес-ориентирани решения, отвореното банкиране (Open banking) е една от основните тенденции и теми на всички водещи банки. Хората имат нужда от прозрачност, както и да усещат, че имат контрол над собствените си финанси. Много финтех решения адресират именно тези нужди, като позволяват на своите клиенти да имат
много повече гъвкавост и видимост над своите пари.

Цялото интервю с Гергана Стоичкова е част от специалното издание на DevStyleR „Fintech:: Възходът“ и може да бъде прочетено на следния ЛИНК.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author