25 септември, 2022

Динко Манолов, Head of Software Engineering в Modis Bulgaria е професионалист с повече от 15 години опит в ИТ индустрията. Стартирал е професионалния си опит като разработчик, a отличните му професионални качества и лидерски умения са допринесли за израстването му до мениджър в голяма, мултинационална компания.

Г-н Манолов, в какви условия се присъединихте към екипа на Модис България?

Наложи се да започна работата си в компанията изцяло от вкъщи. Няколко дни преди стартовата ми дата вече бяха обявили официално пандемията от COVID-19, а софтуерните компании бяха вече преминали в дистанционна форма на работа. Разбира се и в Модис всички работеха от домовете си.

Каква беше разликата за вас спрямо започване на работа в реална офис среда?

Този път началото очевидно беше различно и като че ли по-трудно за мен. Изпитвах затруднения в дистанционната комуникация с хора, които никога не бях срещал и виждал. По принцип съм комуникативна личност и новите контакти не са проблем за мен, но тук говорим за позиция в голяма международна компания, в която очевидно има много нови и непознати процеси на работа.

Кое е най-важното и ключово за справяне в подобна ситуация?

Самоорганизацията и дисциплината са ключови умения за мениджърите в такава ситуация. Разграничаването на важното от второстепенното помага да се следва вярната посока, като да се подредят приоритетите е от голямо значение при обемът на работа.

Нека обърнем фокус и към подбора и създаването на нов екип изцяло дистанционно. Кое беше първото ви сериозно предизвикателство в новата работна среда?

Една от основните задачи, с които започнах в началото, бе сформирането на екип от софтуерни инженери, разработващи мобилни приложения за наш нов проект. Предвид дългогодишния ми опит в сферата, както и този като ръководител на екипи, приех предизвикателството без притеснения.

През какви етапи премина процесът на работа? С какво започнахте?

Стартирахме с процес по подбор, който планирахме в три отделни стъпки, след което започнахме интервюта с предварително подбрани кандидати с интерес към отворените ни позиции. На първия етап, заедно с експертите по подбор в компанията, валидирахме дали профилът на кандидатите отговаря на нашите изисквания. След това провеждахме техническо интервю, а за финал проверявахме и до колко кандидатите биха се адаптирали към културата и ценностите в организацията. На база събраната информация изготвяхме оценка за всеки отделен кандидат според три основни фактора: неговите умения и познания, с какво той би допринесъл за работата и развитието на екипа, както и до колко е възможно той да се развива и подобрява в рамките на компанията и занапред.

Как се справихте със задачата, предвид извънредните обстоятелства?

Предвид ситуацията с COVID-19 смятам, че се справихме отлично и успяхме да затворим позициите сравнително бързо. Всички нови колеги подписаха договорите си онлайн, а ние ги снабдихме с всичко необходимо за работа в безопасна среда от дома – обучения, техника и др.

Споменахте обученията. Как премина процесът по въвеждане на новите служители в работния процес?

Разбира се, началният етап включваше запознаване на новите служители с компанията и процесите на работа. За целта в Модис следваме процес с поредица от обучения и семинари. Последва въведение в проекта, като тук бих искал да отбележа, че ставаше въпрос за вече реализиран и доста успешен продукт, чието управление и развитие трябваше да поемем от чуждестранен екип.

Какви екипни качества са необходими за работа по такъв проект?

Приятно съм изненадан от резултатите предвид работата от дистанция с хора, които не са се срещали на живо. В самото начало, в продължение на няколко седмици, изпълнихме редица задачи, след което успешно пуснахме и нова версия на продукта. С това се показаха възможностите и потенциала на екипа, а клиентът от своя страна ни гласува доверие и свобода за изява. За работата в екип вярвам, че ключови са комуникацията и уменията на хората да проявяват търпение и разбиране един към друг. Реално те са в основата на всяка колективна работа, било то в ИТ сферата, търговията или където и да е другаде. Разбира се, преди всичко останало, в нашата сфера на дейност, основни са уменията и нивото на работа с технологиите.

Разкажете ни повече за същността на проекта, по който работите.

Както вече споменах, става въпрос за разработване на мобилни приложения. Основното, от които е образователната платформа „Kidjo“, целяща придобиването на знания и умения. Принципът на работи е сходен с този на платформата Netflix. Целевата аудитория потребители са деца до 10-12 годишна възраст. Освен видео стрийминг на късометражни анимационни филмчета приложението предлага пъзели и игри с различни нива на сложност и образователна цел. Съдържанието е съобразено с възрастта на детето. Паралелно с това започнахме разработката и на ново мобилно приложение за книги, в което освен възможност за четене има и такaва за слушане на аудио книги.

Какъв екип стои зад тези проекти?

Към момента екипът се състои от 5 души, чиято работа включва създаване на мобилни приложения за Android и iOS, работещи на мобилни и TB устройсва; също така web приложениe, което може да се използва от десктоп, мобилни или ТВ устройства; сървърна функционалност с логика, обслужваща нуждите на приложенията и сайтовете; система за управление на съдържанието (филми, игри, пъзели, книги и аудио книги) и публичен уеб сайт, представящ продукта.

На какъв подход разчитате за изпълнение на проекта?

За управление на работата използваме Agile подход с фиксирани итерации. На ежедневна база споделяме прогреса до момента и предстоящите задачи. В края на всяка итерация демонстрираме напредъка пред клиента и му предоставяме версия за тестване от негова страна. Подходът наподобява Scrum, но не се придържаме изцяло към всичките му етапи. За описание на изискванията и работата използваме Jira, с чиято помощ следим за изпълнението на задачите и прогреса по проекта.

Предимство или недостатък се оказва дистанционната работа за вас?

При добра комуникация и разбирателство в екипа не смятам, че работата онлайн е проблем. Разбира се, реалният контакт липсва, но се стараем да не позволяваме това да пречи на крайния резултат от работата ни. За част от колегите ни работата от дома е дори предимство, тъй като спестява време и позволява индивидуална организация на работния процес и среда.

Други интересни коментари и интервюта със специалисти от ИТ сектора са налични в специалното издание на DevStyleR „Заплатите в софтуерния бранш 2021“, което можете да прочетете ТУК

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,