Невролози от MIT установиха, че мозъчната активност при кодене се различава от тази при обработката на език или при математическа работа. Въпреки, че често коденето се оприличава на изучаването на нов чужд език и определено има много прилики, то за самия мозък обаче изглежда съвсем различно.

Изследователите направиха функционален ядрено магнитен резонанс (fMRI) на мозъка на млади хора, участващи в малко предизвикателство за писане на код, използвайки както Python, така и езика за визуално програмиране ScratchJr, за да видят кои части от мозъка светят. Почти нищо не се наблюдава в частите на мозъка, обработващи езика – ако ви се отдава ученето на чужди езици, то това не означава, че ще ви се отдава и програмирането.

Вместо това изглежда, че коденето активира „мрежата от множество търсения“ на нашите мозъци, която се използва за сложни когнитивни задачи като решаване на математически уравнения и проблеми, или кръстословици.

И все пак, при директно решаване математически задачи, се появяват малко по-различни модели на мозъчна дейност.

Мрежата от множество търсения (multiple demand network) е разпространена в челните и теменните лобове на мозъка. Предишни проучвания са установили, че математическите и логическите проблеми доминират в многобройните региони на търсене в лявото полукълбо, докато задачите, включващи пространствена навигация, се опират повече на дясното полукълбо, отколкото на лявото.

Коденето активира както лявата, така и дясната страна на мрежата от множество търсения (ScratchJr активира дясната страна малко повече от лявата), което противодейства на убеждението, че писането на код причинява същата мозъчна активност като математиката.

Повече за изследването можете да прочетете в пълния доклад ТУК.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,