26 юни, 2022

Динко Русев е управляващ директор на Бош Инженеринг Център София. Възпитаник е на Техническия университет в София и има 21 годишна кариера в ИТ сектора. Стартира като тест инженер и преминава стъпка по стъпка до сегашната си позиция. Последните 16 години Динко Русев работи в сферата на автомобилната електроника като създава автомобилни компоненти, които подпомагат безопасното шофиране. Топ мениджърът вярва, че технологиите могат да помогнат пътищата да станат по-сигурни както за водачите на превозните средства, така и за пешеходците.

 

Динко Русев, управляващ директор на Бош Инженеринг Център София

Г-н Русев, помогна ли Ви страстта към автомобилите за успеха в кариерата?

Разбира се. Страстта към автомобилите е водеща не само за мен, но и за повечето ми колеги. Тя е нашата движеща сила, за да работим и допринасяме за този бизнес.

Автомобилната индустрия се отличава с голяма динамика и изисква изключително отдаване. Бизнесът е тежък, изпълнен е с много стрес, с важни срокове, с непрестанни кризи. Така че, за да работиш в тази сфера, трябва да обичаш автомобилa. За повечето ми колеги и за мен специално, колите са важни още от детските години. Помня първия път, когато дядо ми позволи да въртя волана на семейния ЗАЗ. Бях на 4 г. и „шофирах“ на място, в скута му. После ни подариха детски „Москвич“ с педали и мисля, че никоя друга играчка не ме е вълнувала повече.

Да, обичам да шофирам наистина. Но вярвам, че технологиите могат да помогнат пътищата да са по-безопасно място, както за пътниците в автомобилите, така и за пешеходците. В инженерния център на Бош в София сме се събрали хора, за които това е и житейска цел. Като участваме активно в създаването на безпилотния автомобил, вярваме, че ще съдействаме за намаляване на жертвите от катастрофи.

Не само аз, но и колегите ми в инженерния център на Бош, имаме една визия за автомобил на бъдещето и това е колата без шофьор. Напълно автономен автомобил, който ще може да ни закара по най-сигурния и безпроблемен начин от мястото, на което се намираме, до мястото, на което искаме да стигнем. В момента външността на един автомобил е много важна за неговия купувач. Над 30% от продажбите на автомобили на световно ниво се случват не защото човек има крайна нужда, а защото търси емоцията от нов автомобил, който иска да е по-красив, по-бърз, по-червен, по-интересен, по-удобен, по-голям, по-малък и т.н. В бъдеще обаче от значение ще бъде интериорът. Колата ще се превърне в офис, в детска градина или дори в спалня или баня. Интериорът на колата ще се определя от това какъв тип пътуване търсим, къде желаем да стигнем и не на последно място – за какво искаме да употребим времето докато пътуваме. Очакват ни доста интересни времена, свързани с автомобилната промишленост.

Вашата мисия е и много отговорна, тъй като е свързана с разработката на системи, от които буквално зависят човешки животи. Как успявате да се справите с напрежението?

Напрежението е голямо, но винаги работим с мисълта, че утре хората, които обичаме и ние самите ще се качим в тези коли. Всеки би искал автомобилът, в който неговите приятели, семейство, близки хора и той самият използва всеки ден, да е максимално сигурен и да е неговата втора крепост след дома му.

По какви проекти, подпомагащи водачите на автомобили, работите в момента?

Образно казано, работим по проекти, свързани със “зрението” и “осезанието” на колите, тъй като автомобилът на бъдещето трябва да може да замести изцяло ролята на шофьора. Работим по системи, които ще свързват автомобилите както помежду си, така и с инфраструктурата, която предстои да бъде изградена.

Какви технологии използвате? Какъв е процесът на разработка?

Като програмни езици използваме C, C++, Python, Java и много други. Работим с всичко, което в момента е на върха на технологията в нашата сфера.

Важното е, че в много случаи, когато разработваме нов продукт или се стремим към създаване на изцяло ново решение, даваме възможност на нашите инженери да участват в избора на технология, в избора на правилния алгоритъм, да се включват в оптимизацията на процесите.

Опитваме се нищо да не е “написано на камък”, а през цялото време да подобряваме самите себе си и начина си на работа. На практика технологиите, които използваме днес, може би няма да са същите утре, тъй като нашите инженери ще предложат по-добро решение, което да приложим и да използваме в бъдеще.

Това, че инженерите в България, че екипът тук има право да взема подобни решения, означава и огромно доверие от страна на Бош. Как го спечелихте?

Да, това беше едно от основните ни предизвикателства. В нашия случай съществуваше парадоксът, че създаваме нов инженеринг център, но с много опитни хора, изключителни експерти в областта на автомобилната индустрия. През първата година срещнахме огромното предизвикателство да покажем възможностите си и да спечелим точно този тип доверие от семейството на Бош и другите инженерни центрове, с които кооперираме, за да бъдем приети на нивото, на което са нашите възможности.

Откровено мога да заявя, че в България живеят и работят едни от най-добрите софтуерни и хардуерни специалисти в областта на автомобилния инженеринг. Щастлив съм, че Бош, като голяма компания, ни предостави възможността да покажем каква експертиза, какви специалисти и какъв опит има в България. Доверието, което спечелихме от другите инженерни центрове и от крайните клиенти, с които работим, е най-голямото признание за изминалите вече 20 месеца от създаването на Бош Инженеринг Център София.

Да погледнем малко по-глобално самия бизнес. В световен мащаб доста от ИТ компаниите освободиха хора, как е при вас, в период на криза?

Наложи се ограничаване или спиране на производства в автомобилния бранш, което е рисков фактор за нашия бизнес с трудни за преодоляване последици. Естествено, съкращенията и последвалите мерки от някои компании, са доста тежки за приемане от обществото, но това е възможност за други фирми да намерят своите специалисти, които да се впуснат в нова кариера и да получат нови възможности за реализация.

За иновациите и новите технологии влиянието на кризата в бизнеса не е еднозначно. От една страна, тя създаде много трудности, заради лошите финансови резултати на компаниите от сектора. От друга страна обаче почти всички компании от сектора се включиха в създаването на иновативни продукти, които да направят техния бранд по-атрактивен за клиента.

За нас мерките, свързани с пандемията, направиха възможно да работим дистанционно и отдалечено. За щастие естеството на работата ни, съчетано със силната мотивация на колегите, даже увеличи ефективността.

Неминуемо кризата се отрази на всички. Заедно с цялото ръководство и колегите ни от човешки ресурси се опитваме да търсим подходящи начини да запазим екипния дух, семейното усещане у нашите колеги като организираме най-различни активности. Това е основна ценност за нашата компания и начин да оцелеем в кризата, когато сами, останали в апартаментите си, е трудно да приемем някои неща, случващи се около нас.

Безпилотните автомобили ще променят коренно представата за пътуване

Кога очаквате да се появят напълно автономни автомобили?

Технологиите за ниво 5, което означава автономно шофиране, вече са налични. Естествено, предстои много тежък период на тестване. Целта е да се постигне изключително високо ниво на сигурност на системата и да знаем, че тя работи във всякакви условия. Застраховането ще влезе в една нова ера.

Предстои също огромна инфраструктурна промяна. Истинско и безпроблемно автономно шофиране ще се случва, когато всички коли на пътя са автономни. За целта ще бъдат изградени специални трасета. Тогава рискът ще бъде сведен до минимум и колите ще се движат по начина, по който са програмирани, без да създават опасност за хората, които се возят в тях или за тези около тях като пешеходци или други обекти, които са част от уличното движение. Тогава вече може да говорим за истинско ниво 5 и за истинско автономно, безпроблемно и сигурно движение на пътя. Това изисква нова инфраструктура, ново законодателство, нов начин на застраховане и нов начин на възприемане изцяло на автомобила и начина на пътуване. В следващите 15 години ни очакват промени във всички аспекти, които изброих.

А преди това, какво е важно за вас като част от мениджърския екип на инженерния център в София?

Искаме да изграждаме стабилна структура вътре в компанията, която да помага на хората да се чувстват на място и да идват с желание на работа. Стремим се да привлечем младите софтуерни и хардуерни инженери, които сега прохождат в професията. Да им дадем възможност да развият потенциала си заедно с нас.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,