Колко е вероятно да се заразим с коронавирус в самолет? Изследователи от катедрата по компютърни науки в Университета в Западна Флорида споделят как може да избегнем това. Използвайки графичната система на суперкомпютъра Frontera, те правят проучване как човек да е в самолет сред много хора, но същевременно да бъде предпазлив. За целта сa създадени различни динамични модели, които симулират движението на хората в летището и летателния съд. По този начин изследователите виждат как точно се разпръсква вируса без наше знание и съответно разбират кои са начините за поддържане на по-голяма безопасност.

Изборът на Frontera не е случаен. Той принадлежи на Тексаския изчислителен център и е един от най-мощните компютри в света, както и най-бързият академичен суперкомпютър, според класацията на Top500. Екипът, работещ с него, изчислил колко време е необходимо на пътници да слязат от три различни вида самолети. Според проучването, за предпочитане е използването на няколко малки самолета вместо един голям, тъй като това ще лимитира заразата. Също така, авиокомпаниите използват няколко зони при качването на пътници на борда и по този начин те се струпват и са принудени да стоят близо един до друг.

Frontera генерира хистограми и анализира тяхната променливост. Ако хората се изчакват би се избегнало струпване и значително ще се намали риска от разпространение на заразата. Компютърът реагира на по-голяма интензивност, затова биват прилагани повече комбинации от подходи и се преглеждат различни сценарии, за да се покрие по-голям диапазон от възможности. Дава се отговор и за летищата, на които няма толкова много опашки, което намаля опасността от заразяване до 75%. Това би помогнало при спешна ситуация ако бъде наложително пътуване по време на пандемията. Най-важното в проучването е, че в симулацията е генериран заразен пътник. Това означава, че реално може да се видят невидимите начини, по които вирусът бива прехвърлен от едно място на друго, как точно става това и колко души потенциално могат да бъдат заразени при едно пътуване със самолет.

„В нашия подход не целим да достигнем до точна бройка на заразените,” споделя Ашок Сринивасан от отдела по компютърни науки към Университета в Западна Флорида. “Опитваме се да идентифицираме къде са чувствителните места и слабостите в различните процедурни опции и бординг политики, които се прилагат за излитането на един самолет. Генерираме огромен брой различни сценарии, така че да разберем дали даден вариант е по-добър от друг. При наличието на такъв, разбира се, е по-логично да бъде избран именно той“.

Тагове: , ,