25 април, 2024

На 20-21 Октомври България ще участва за шеста година в най-голямото в света технологично състезание за разработване на проекти, които са в полза на живота на Земята и Космоса NASA Space Apps Challenge.  Това е състезание за разработване на иновативни технологични решения (Applications) с отворен код с използването на отворени данни, които са генерирани чрез мисиите на НАСА. Space Apps Challenge дава възможност на талантливи, иновативно мислещи и амбициозни хора от всички възрасти да се състезават. Няма ограничения за участие. Могат да участват ученици, студенти и всички в България, които имат интерес да се включат. Състезанието се  провежда ежегодно в рамките на 48 часа, когато по едно и също време участват екипи от всички континенти по света. Тази година състезанието ще се проведе в Пловдив, Бургас, София и Русе.

DevStyleR е медиен партньор на състезанието. За да разберете повече за него, на въпросите ни отговори главният организатор за България на Space Apps Challenge д-р Милена Крумова.

Каква е същността на хакатона?
NASA Space Apps Challenge е най-големият хакатон (технологичен маратон) в света за технологични решения с отворен код, които са в полза на живота на Земята и Космоса. Едно от основите изисквания е всеки проект да е с отворен код. Това е уникално състезание, което се базира на отворени данни. Тази година главните категории са Земя и Космос. Във всяка от тях НАСА ще зададе предизвикателства за решаване с използването на предоставените данни.

Какви са приложенията, които са се разработили? Използват ли се от NASA?
Сред разработените проекти в България има изключително иновативни приложения. Например, през 2013 г. проектът ChicksBook е класиран като най-добър в света в категорията People`s Choice, както и проекта GhOST, който е класиран от НАСА сред най-добрите пет в света в категорията Best Mission Concept. През 2014 г. проекта Leaf Zone е класиран сред най-добрите пет в категорията Best Use of Data. През 2015 г. сред най-добрите 30 разработки в света, три са от България. На глобалните финали проекта Valkyrie е класиран от НАСА за финалист в категорията Best Use оf Hardware, Rain-of-Fire е класиран сред най-добрите пет в света в категорията Best Mission Concept. Robo-Fabric е сред най-добрите 15 в категорията People`s Choice, който след гласуване от публиката на последния кръг достига в топ пет.

През 2016г. на локално ниво в България в София, Бургас и Пловдив бяха разработени 31 решения, от които 9 продължиха за глобалните финали. Повече от постижение е, че българското решение Airify (София) е оценено от НАСА сред най-добрите 25 от общо 161 в света в категорията People`s Choice, което след гласуване от публиката достига до 18-то място. НАСА номинира за глобалните финали и проектите ADEPT (София) и SpacePort Futuristic Development (Пловдив). ADEPT (София) е оценен сред най-добрите 5 в света в категорията Хардуер, а проектът SpacePort Futuristic Development (Пловдив) е оценен сред най-добрите 5 в категорията BEST MISSION CONCEPT.

Всички решения могат да се използват, както от НАСА, така и от всеки по света.

Ще ми разкажете ли повече за хакатоните в останалите градове в България?
Състезанието се провежда в София, Пловдив, Русе и Бургас. Всяка локация в България, както и по целия свят провеждат състезанието по едно и също време, в рамките на 48 часа. Жури определя най-добрите два проекта, които ще продължат на глобалното състезание. Интересно е, че на всички локации в България участват и студенти, и ученици, а повече от любопитно е участието и на семейството. На състезанието в София през 2016 и 2017 участва участник на 7 години, в Пловдив през 2016 се включи отбор от деца петокласници, а в Бургас участват и преподаватели, и студенти, и ученици, в Русе голямата част от участниците са студенти.

Какви технологии и програмни езици се използват най-често?
Няма изискване за използване на технологии и програмни езици, всеки участник може да участва и използва технология, която познава и може да използва. Една от ценностите на състезанието е, че всеки участник може в неформална среда да научи много и да споделя знания. В повечето случаи проектите са на концептуално ниво, и може би участниците, които по-рано стартират разработването на свои проекти успяват да ги развият на по-високо ниво на завършеност до деня на състезанието. Хоризонтът за идеи е голям, тъй като могат да се използват отворените данни, които предоставя НАСА. Също така, за образователни цели, състезанието е отлична възможност за всеки амбициозен млад човек да развива и допълнителни знания и умения, като например за презентиране, комуникационни умения и много други.

За кого е насочено по-точно събитието за студенти или за екипи с опит?
Няма ограничение за участие. В състезанието, най-малкият участник е бил на 6 години, а най-възрастният на около 65. Могат да участват ученици, студенти, но и професионалисти. Може да се участва индивидуално или в екип. Участниците могат да участват с повече от един проекти. Задължително е да се регистрират, може да се участва и виртуално. Регистрацията е отворена!

Как се подготвят участниците за подобен хакатон?
Подготовката е индивидуален подход на всеки участник и отбор. Практиката показва, че тези които участват по-често на подобни форуми винаги се справят по-добре, те са по-креативни и умеят да защитават идеите си и проектите доста добре и аргументирано. Препоръчително е всеки, който има мотивация да участва да се запознае с проектите и разработките победители от миналите години. След което да започне проучване и когато бъдат обявени предизвикателствата да сформират екип и да стартират концептуално идеи, и да ги развият до прототип или завършен проект.

Какви резултати очаквате тази година?
Очакваме иновативни проекти, които отново да впечатлят НАСА и всички в България, и най-вече да имат принос към живота на Земята и Космоса.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , ,