Димитрина Тодорова, директор на Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации в гр. Бургас е професионалист с дългогодишен опит. През последните години е работила върху проекти, свързани с приложението на информационните технологии в образованието. Фокусирана е върху обучението на ученици за подготовка и явяване на състезания и сертификационни изпити, както и обучение на учители с цел да изградят и администрират локални компютърни мрежи за нуждите на работния процес по различни учебни дисциплини.
Димитрина, каква е тайната на Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации в гр. Бургас (ПГКПИ)?
Тайната на успеха ни е в нашия ангажимент към иновациите, практическата насоченост и вдъхновението, което създаваме у учениците. От самото начало се стремим да предоставим на младите хора знания и умения, които отговарят на най-високите изисквания на ИТ индустрията. Чрез партньорствата с водещи компании и разработването на модерни учебни програми, учениците не просто изучават теоретични основи, но и работят по проекти, които имат реално приложение.
Какво мотивира младите хора да избират обучение, свързано с технологиите и програмирането?
Нашите ученици са вдъхновени от перспективата за успешна кариера в една от най-бързо развиващите се индустрии в света – информационните технологии. Основна мотивация е възможността да се включат в реални проекти, в които уменията им могат да бъдат превърнати в инструмент за иновации и развитие. Младежите участват в разработка на мобилни и уеб приложения, изграждането на бази данни и системи за изкуствен интелект.
Освен това инициативите ни – JumpToCode и проектите за екологично образование, включват практически задачи, които отговарят на актуалните социални и индустриални нужди.
По какъв начин учениците придобиват реални практически знания?
Поставяме силен акцент върху практическия опит, който е в основата на подхода ни към обучението. Производствените ни практики са уникални с това, че учениците не просто се наблюдават, а активно се включват в реални проекти, работейки рамо до рамо с професионалисти от индустрията. Подготвят проекти, свързани с най-съвременните технологии като Python, Java, C++, SQL и изкуствен интелект (AI). В рамките на производствените практики възпитаниците ни създават софтуерни решения за реални бизнес казуси. Участват и в екипна работа по създаване на автономни устройства, използващи роботика и AI.
Състезанията и хакатоните, които организираме, дават възможност на учениците да представят своите идеи пред жури и да защитят проекти си. Това е ценен опит, който ги учи на презентационни умения и работа с крайни срокове.
Възпитаниците ни участват в международни проекти и програми за обмен, където могат да се запознаят с практиките в други държави и да усъвършенстват своите умения. Всеки ученик има възможност да получи насоки и подкрепа от водещи експерти в индустрията, които ги насочват към усъвършенстване на специфични умения и решаване на реални казуси. Тези възможности създават среда, в която те не само развиват технически умения, но и изграждат качества като креативност, критично мислене и адаптивност – ключ за успешна кариера в динамичния свят на технологиите.
Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации, гр. Бургас е създадена през 2018 година с цел предоставяне на съвременно и качествено образование в областта на информационните технологии. Гимназията предлага специалности като “Приложно програмиране”, “Програмиране на изкуствен интелект” и “Програмиране на роботи”, които отговарят на нарастващото търсене на ИТ специалистите.
Споделихте, че по време на производствените практики учениците работят с професионалисти от технологичния бранш по задачи със C++, Python, Java, SQL, AI, ML и редица други. Кои са добрите примери? Какви разработени проекти има до момента?
Мога да дам множество примери за успешни проекти на нашите ученици. Една от най значимите ни инициативи е презентация на проектите на първия ни випуск. Сред тях бяха:
- Мобилно приложение за управление на лични финанси
- Софтуер за автоматизация на транспортни маршрути
- Система за дигитално управление на селскостопански процеси
Тези проекти не само показват уменията на учениците, но и тяхното разбиране за нуждите на световния пазар.
Предстои ли да набирате нови ментори за производствените практики? Какви компании от ИТ сектора могат да се включат?
Да, сътрудничеството ни с бизнеса е от първостепенно значение. Работим върху разширяването на мрежата от ментори, които подпомагат производствените практики на учениците. Това е част от стратегията на училището да предоставя реален практически опит на своите възпитаници чрез работа по проекти, свързани с актуални технологии и платформи.
Училището периодично обявява кампании за избиране на ментори, като публикува информация за изискванията и условията на официалния си сайт или чрез директна комуникация с партньорски компании. Основните критерии за избор на ментори включват професионален опит в ИТ сектора, познания в областта като програмиране (C++, Python, Java, SQL), изкуствен интелект и разработка на софтуер. От особено значение е готовността на менторите да предават практически умения и да работят с ученици в екипна среда. Компаниите от ИТ сектора, които се включват, получават възможност да допринесат за усъвършенстване на знанията и уменията на бъдещите ИТ специалисти и потенциални техни служители.
Компаниите, които желаят да участват, могат да се свържат с гимназията чрез формата тук. Това ще им даде възможност да обсъдят с нас условията за участие, да предложат идеи за проекти или да се включат в текущи инициативи.
Каква е визията ви за развитие на ИТ образованието в България?
ИТ образованието в България е ключов фактор за развитието на икономиката и изграждането на конкурентоспособна дигитална среда. За да се утвърдим като водещ технологичен хъб в региона, трябва да се предприемат няколко стратегически стъпки:
- Модернизация на училищното образование: Необходима е ранна интеграция надигиталната грамотност и програмирането в учебните програми. Още от началните класове децата трябва да имат достъп до интерактивни методи на обучение, базирани на практика и реални казуси свързани с технологии.
- По-тясно сътрудничество между университетите и бизнеса: Образованието трябва да бъде свързано с реалния пазар на труда. Професионалните гимназии трябва да работят в партньорство с ИТ компаниите, като предлагат стажантски програми, практически обучения и лекции от експерти в индустрията.
- Подкрепа за алтернативни форми на обучение: Освен традиционното образование, е важно да се стимулират академии за програмиране, онлайн курсове и програми за преквалификация на учители и ученици. Това ще даде възможност на повече хора да придобият необходимите умения за работа в технологичния сектор.
- Насърчаване на иновациите и предприемачеството: Подкрепата за млади таланти чрез хакатони, инкубатори и финансиране на стартиращи компании е от ключово значение.
- Инвестициите в научноизследователска дейност и технологични лаборатории ще допринесат за създаването на нови продукти и услуги с висока добавена стойност.
- Подобряване на глобалната конкурентоспособност: Важно е да се насърчава изучаването на английски език и да се създават условия за международно сътрудничество. Работата по международни програми може да стартира процеси на иновации и развиващи се бизнеси.
Тези предложения могат да бъдат реализирани в мрежа от гимназии разположени в страната и това може да ни превърне в европейски лидер в сферата на ИТ образованието и дигиталните иновации.
Какво бихте посъветвали младежите, които са привлечени от възможността за кариера в ИТ бранша?
Бих посъветвала младите хора да следват страстта си към технологиите, но и да бъдат подготвени да инвестират време и усилия в учението. Да участват активно в практически задачи, да бъдат любопитни и смели. ИТ секторът предлага неограничени възможности, а ние в ПГКПИ сме тук, за да ви подкрепим във всяка стъпка от вашето развитие.
Снимки: Архив ПГКПИ, гр.Бургас