25 април, 2024

Николай Кръстев е SEO специалист, който се занимава с онлайн маркетинг и всичко, което може да бъде в помощ на WordPress базирания имидж на бизнеса. Паралелно Николай работи по инициативата “Безопасност в интернет”, която включва посещения на училища с цел информиране на учениците за опасностите, които се крият във виртуалното пространство. Във връзка с тази своя кауза, той е номиниран за “Герой на децата” на наградите “Златната ябълка”, а бъдещите му планове отново са свързани с обучението на деца, както и родители.

Разкажете малко повече за себе си – как започнахте да навлизате в света на ИТ и с какво се занимавате днес?
Преди повече от 10 години започнах да се занимавам със SEO, някакси като продължение на интереса ми към онлайн маркетинга и възможността бизнеса да достига до още повече потенциални клиенти. В момента освен по проекти, свързани със SEO, основно работя по ntwebsites.com, където с колегите изграждаме WordPress сайтове, занимаваме се с оптимизация на семантично и техническо ниво, онлайн сигурност и др. Отделно аз се занимавам с продажба на домейни, интернет реклама и консултации.

Съвсем скоро се очаква да стартираме нещо ново – изграждане на разширения за WordPress, които ще запълнят доста празнини в сферата и се очертава да бъдат доста полезни. Всичко ще бъде свързано със SEO и в помощ на оптимизацията на WordPress уеб сайтовете.

Кое е най-голямото предизвикателство при работа с клиенти?
Най-голямото предизвикателство в работата с клиентите са… клиентите (смее се, б.р.). Извън шегата – в NT Websites, вече сме установили практика да подбираме много внимателно хората, с които работим. Едно от основните неща, на които се научих през последните години и с което се гордея, е умението ми да казвам “НЕ”. Това за мен бе най-голямата трудност – да откажа на клиент. Както има една приказка – ако вземеш клиент, с който не си заслужава да работиш, то той ще запълни мястото на такъв, с който си заслужава. Представете си го така: от 10 запитвания ние отказваме поне 8. Все пак сме малка компания от няколко специалисти и когато преценим, че даден човек не е готов да работи с нас, предпочитаме да му откажем, отколкото взаимно да си загубим времето. Работим с по-подготвени клиенти, които знаят какво искат и ни дават по-голяма свобода да работим, за да можем да постигнем максимална ефективност. Идеята не е клиентът да си плати за да направим това, което той си мисли, че иска, а да получим заплащане, за да достигнем неговата цел по начин, по който ние преценим.

Разкажете ни повече за своята инициатива “Интернет безопасност за деца”.
“Интернет безопасност за деца” е насочено обучение към ученици в пети и шести клас. Преди няколко години Мартин Миланов от отдел “Просвета, Култура и Социални дейности” в Столична община – район “Красно село” спомогна да се стартира инициативата и със съдействието на “Местна комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни” обиколих над 20 софийски училища, в които в рамките на един учебен час, децата се запознаваха с опасностите в интернет. Направих няколко презентации и в софииските центрове за бежанци, по покана на Каритас София.

Повечето подрастващи на тази възраст смятат интернет за място за игри и забавления с приятели. Точно от тази липса на предпазливост се възползват някои злонамерени хора. Затова смятам, че колкото повече говорим за опасностите, толкова по-добре. Други организации също правят подобни обучения. В обученията, които водя аз говоря за Фейсбук, за приложенията, за тормоза в интернет, как се създават по-здрави пароли и други важни теми. Когато разполагаме с повече време освен теорията има и нещо като уъркшоп част, в която на практика им показваме как се случват нещата, за които сме говорили.

Стартирахме и общ проект с международната компютърна академия IT Step, в който освен всичко изброено ще има и игри и ще бъде полезен както за децата, така и за техните родители. Скоро ще издам и една книга по темата, която ще покрие както основните теми от обученията, така и важни неща, за които все не остава време да се говори в часовете, ще бъде с примери от моя опит и този на други специалисти от България и света.

Какви са Вашите впечатления относно познанията на децата за опасностите в интернет?
Най-хубавата част от тези обучения е това, че децата се включват и разказват случаи от своя опит – нещо, което обогатява всяко следващо събитие. Наблюденията ми са, че в общи линии децата са запознати. Забелязвам, че тази висока информираност е характерна повече за столицата, докато в по-малките населени места не е точно така. Там често няма откъде да дойде тази важна информация и в повечето случаи никой не се грижи децата да бъдат в час с темата.

Какво смятате, че трябва да се направи, за да може децата да бъдат по-информирани за възможностите и заплахите във виртуалното пространство?
При всички положения най-големият проблем е, че в много случаи самите родители не са информирани, за да могат да предпазят децата си. Все пак най-голямото възпитание идва от самите родители и противно на очакванията, децата не учат основните неща в училище, а вкъщи. Когато самите родители не са информирани по темата за опасностите в интернет, нещата няма как да се случват. Ако самите те не знаят за опасностите, няма как да предпазят и децата си от тях. Точно затова ние започнахме цялата наша инициатива от училищата, но за съжаление, в момента, в който свърши часа, всичко приключва и който е запомнил – запомнил. Това е нормално, защото все пак това са деца, трябва някой да им помага и да им напомня.

Как изглежда един успешен уеб сайт? Кое е най-важното откъм функционалност?
Всеки бизнес има различни специфики и изисквания. За мен три са основните фактори:

  1. 1.Сайтът трябва да е годен за всякакви устройства – не просто да се оразмерява, но и да изглежда добре и да бъде лесен за използване от потребителя на всякакви устройства.
  2. 2.Да има нужното съдържание – в крайна сметка Google индексира текстове и когато те липсват, няма какво да бъде индексирано.
  3. 3.Да зарежда бързо – потребителите използват мобилни устройства, като много често са свързани към Wi-Fi или имат слаба връзка и бързото зареждане играе съществена роля.

Разбира се има адски много други фактори – UX, SEO структура, връзки към сайта, но това са основните три стълба, на които трябва да се гради всичко.

Коя е най-сложната част от техническата поддръжка на уеб сайт?
Най-сложната част от техническата поддръжка на уеб сайт зависи от хората, които са направили самия уеб сайт. Тези, които са добри специалисти, рядко срещат големи предизвикателства в поддръжката, но все пак в замисимост от използваните технологии и начина на писане на сайта много зависи как след това ще бъде поддържана системата в изправност. И все пак може би най-голямото предизвикателство е сигурността, тъй като там нещата са наистина сложни, заради това, че доста хора се занимават с хакове. Все пак много индустрии – като сферата на онлайн залаганията или сайтовете за продажба на Виагра и подобни медикаменти разчитат на техники тип “Blackhat”, за да заемат по-високите позиции в Google. За тях са важни линковете и използват всякакви неетични техники, за да могат да се задържат на повърхността. Затова се случват и тези лошотии с необновявани WordPress-и и т.н.

Какви са Вашите впечатления от технологичните SEO и WordPress конференции? Кои са новостите в сферата?
С посещенията си на конференции аз уча ежедневно, следя всичко, което се случва, експериментирам. Ние постоянно пробваме нови неща както за наши клиенти, така и за нашите собствени уеб сайтове. На такива конференции винаги се научават неща от кухнята, а най-полезен е самият networking и възможността “да попиеш” от чуждия опит.  Последната конференция, на която присъствах, беше BrightonSEO. Успях да разменя няколко приказки със светила от SEO индустрията, включително и с емблематичния Rand Fishkin.

През февруари месец бях също на много интересно събитие, организирано от Google, свързано с новия език на Google: AMP. Той е нещо като смесица от орязан HTML, CSS и JavaScript. Твърди се, че зарежда по-бързо, което ние в момента тестваме. Най-голямата сила на AMP е, че страници, които отговарят на изискванията биват качвани в облака на Google и щом бъдат потърсени по дадени ключови думи в търсачката, Google показва тяхната AMP версия и при отваряне те зареждат близо 10 пъти по-бързо от нормален сайт. Това важи само при мобилни устройства, като идеята е интернет да се оптимизира и уеб сайтовете да станат по-бързи. Конференцията на Google беше в рамките на 2 дни в Амстердам. Там се запознах с много хора, които работят в тази сфера, имаше и представители на големи медии като Washington Post, Twitter, Reddit, които използват вече AMP.

В Белград пък се проведе най-голямата WordPress конференция в Европа, WordCamp Europe 2018, на която присъстваха дивелъпъри, дизайнери и хора, които се занимават с изграждане на сайтове. WordPress конференциите винаги са свързани с много веселба, освен самите лекции. Имаше два дни лекции и един ден contributor day, в който помагаме WordPress да се развива – аз лично съм един от преводачите на български език. Там пък бяха едни от най-големите светила, за щастие успях да се запозная и с Matt Mullenweg, който е един от двамата създатели на WordPress, преди точно 15 години. Интересното е, че тазгодишното издание се оказа и най-голямото събитие на WordPress в света, тъй като се събраха над 3000 души.

Кои са конференциите, които трябва да посетим ?
Тази година има няколко конференции, които хората, които се интересуват от тези теми, могат да посетят. Една от тях е Indit Blackhat конференцията, където ще се говори за различни техники, аз самият също ще имам лекция за новите домейн имена и за предстоящите промени от 11 октомври. Другата конференция, която ще се проведе за първи път в България, е Google DevFest. Тя според мен е подходяща за хората, които се занимават с код. Не бива да забравяме и WordCamp Sofia 2018 – най-голямото събитие в България за WordPress.

Можете ли да ни дадете един съвет за успешна SEO оптимизация?
Все още успешната SEO оптимизация е възможно най-добрият маркетингов подход и е с най-голяма възвращаемост на инвестицията. Тези резултати са свързани с много работа, както по самия сайт, така и извън него. При SEO оптимизацията, най-лошото, което може да се случи е да не умееш да отсяваш информацията, тъй като в тази сфера трябва да се учиш буквално ежедневно. Най-трудното за всеки нов в SEO е да открие източник на качествена информация, която не е остаряла и все още работи и по-важното – работи в неговия случай. Затова трябва всяка нова информация трябва да се тества на друг сайт, което отнема много време, тъй като за едни сериозни тестове се чака 2-3 седмици, понякога и повече. Ако се пробват нови техники задължително трябва да се чакат резултатите, да не се действа на сляпо, защото  в един момент може да стане сериозна грешка. По принцип аз съветвам хората, които търсят качествена информация, най-добре да влезнат в Twitter и да следят хората от бранша. Също така е важно да експериментират върху демо сайтове, защото Google става все по-умен, AI работи все повече в тази посока и постоянно има нови ъпдейти, които удрят уеб сайтовете и понякога нещата стават изключително неприятни за клиентите, Google налагат наказания и може дори да извадят от резултатите всички страници на даден домейн за неопределен срок от време.

Интервюто проведе Вяра Стефчева.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,