25 април, 2024

Антон Тончев, Tech Architecture Delivery Manager & Java Capability Lead в Accenture, е софтуерен инженер с над 20-годишен професионален опит. Част е от българският технологичен екип на компанията, като за 14 години минава през различни позиции – разработчик, ръководител на екип, а в момента участва в проекти като софтуерен архитект. Паралелно с това Антон ръководи Java отдела, в който работят над 50 Java специалисти с богат опит в различни технологии и индустрии.

Антон, ти си професионалист с повече от 20 години опит. Започнал си кариерата си като Java Developer, a в момента си ръководител на едно от най-важните подразделение в Accenture, а именно Java Capability. Разкажи ни повече за твоя път до тази позиция?

Започнах да се занимавам с Java още в гимназията – по-скоро любителски. Сам, с помощта на книги и на подкрепа на опитен в езика познат, успях да навляза в Java света.

В компанията започнах преди 14 години и то съвсем случайно. Предишната фирма, за която работех, беше проектно-базирана и се получи така, че в един момент нямахме работа. Харесахме се и се оказах третия човек в България, който започна в офиса на Javelin Group. През 2015-та година компанията беше купена от Accenture. В началото започнах като програмист и с времето преминах през различни роли, предизвикателства и проекти, достигайки до сегашната ми позиция.

Какво те подтикна да се занимаваш с програмиране през младежките си години?

Завършил съм Природо-математическа гимназия с профил информатика с английски – беше пилотна паралелка, която се разви много успешно. Именно там придобих основите на програмирането, като тогава писахме на Pascal. След това самостоятелно разработих няколко приложения на Delphi, а впоследствие за забавление навлязох и в света на JavaScript с подготовката на една игра в браузъра „Не се сърди човече“.

Кои са нещата, които те задържат в компанията толкова дълго време?

Едно от нещата, което ме е движело през годините, е оценяването на приноса ни към различните проекти и усилията, които екипът ни полага.  Преди 7 години Accenture беше компания с 500 000 души, а в момента наближаваме 700 000. Можете да си представите колко възможности има в подобна компания и колко е ценно да обменяш опит със специалистите от различните държави.

Имах възможност да бъда част от екипа, който разви Accenture на българския пазар, и все още съм активен участник в този процес. За тези години, екипът ни се разрасна три пъти като в момента технологичното подразделение на компанията е близо 250 човека.

Започнахме от едно ниво, постепенно надградихме своите компетенции и индустриите, с които работим. В момента имаме стабилни основи, които продължаваме да надграждаме. Това ми дава мотивация да продължаваме да развиваме българския технологичен екип. Имаме добре обособен локален мениджмънт, който също подпомага неговото разрастване. Работим тясно и с колегите извън България, на глобално ниво.

По какви проекти работите и с кои технологии? Какви са особеностите на работата ви?

На българския технологичен екип понастоящем се възлагат едни от най-комплексните глобални проекти. Докато преди няколко години основен фокус беше електронната търговия, днес експертизата ни се простира в различни индустрии – ритейл, застрахователния, банковия, телекомуникационния, автомобилния и публичен сектор.

На практика имаме възможност да работим по проекти, които компанията печели в световен мащаб – Accenture има опит в над 40 индустрии. Разбира се, важно е да разполагаме с необходимите умения, знания и опит. Напоследък работим по изключително интересни проекти – свързани с кръговата икономика и опазването на околната среда, финансовия сектор. Онлайн търговията продължава да заема подобаващо място в проектите ни, защото тук имаме много стабилен опит, особенно в Java отдела.

От няколко години облачните провайдъри станаха доста ключови, особено покрай пандемията. В Accenture си партнираме с едни от най-големите такива доставчици на услуги – Google, Amazon, Azure. Екипът ни има предимството да черпи от опита на компанията в глобален план, има достъп до разнообразни обучителни материали и платформи, както и сертифициране в различни области. Разбира се, основата на всички специалисти в отдела е Java. Някои проекти изпълняваме изцяло с custom-made решения, отворени open-source библиотеки, а други са базирани на различни платформи. Клиентите, за които работим, са доста големи и взискателни, и често искат да внедрят вече изпитани и доказано работещи решения.

Как са се променили технологиите, които използвате в компанията с годините? 

От една страна, обхватът на индустриите, в които работим, се разшири значително. Технологиите еволюират също, както и нуждите на клиентите. При един от дългогодишните ни клиенти, с който работим повече от десет години, наблюдаваме много интересна еволюция. Това всъщност ще е темата на събитието, което ще правим на 11 май – JAVALUTION: The Story of a global luxury brand. Искаме да споделим как се случи тази трансформация, проблемите, на които се натъквахме, как успяхме да ги разрешим. Десет години трудно могат да се обобщят в един час, но ще се опитаме да разкажем за най-интересните случаи и предизвикателства. Ще се радваме да отговорим на конкретни въпроси от страна на Java колегите по време на дискусионната част.

Спомена еволюция, редица различни решения и предизвикателства. Може ли да споделиш повече? 

Всеки един проект си има своите предизвикателства, като се започне от сформирането на екипа, минем през начина на организация на проекта, различните технологии, работата с реалните продукционни среди. Отварям скоба – компанията от една страна разработва решенията, а от друга страна ги поддържа. Имаме специален отдел, който се занимава с поддръжката и следенето за нормалната работа на тези системи.

Сигурността на решенията е изключително важна за нас и за клиентите ни. Обикновено грешките в security-то се появяват в заглавията на вестниците и сайтовете, затова е ключова за клиентите и за нас.

Споменахме облачните решения и все повече от нашите клиенти минават към облачното пространство, като ние им помагаме в това пътуване. Като пример за предизвикателства мога да посоча отново споменатата компания – в нейния случай важното беше как да остане „на гребена на вълната“ през всичките тези години. Има и друг тип предизвикателства, например: как да реализираме дадено решение, как да направим дизайна на дадено API като започнем от нулата, да съгласуваме промените с другите екипи и т.н. Случвало ни се е да сме подложени и на различни кибер-атаки. Налагало се е да действаме доста бързо, да се борим и с тях паралелно с другите специфики на проекта. Трансформацията към облачните доставчици и като цяло възникващите проблеми на продукционните среди стигат понякога и до development екипа. Именно там вече трябва да се гледа по-надълбоко, за да се види какъв е проблемът. Нашата работа е много всеобхватна и се налага да имаме доста широк спектър на знания. Не скучаем.

По време на събитието на 11-ти май в какви детайли ще навлезете, какво смятате, че ще бъде интересно, ще бъде полезно на аудиторията?

От една страна искаме да покажем как са се променили нещата от началото досега на архитектурно ниво. Ще разкажем на зрителите и слушателите за проблемите, пред които сме се изправяли и как сме ги решили. Надяваме се това да е полезно за Java специалистите.

Ще поговорим за сферата на електронната търговия, ще споменем част от системите, които стоят зад един уебсайт за e-commerce или примерно приложение. Клиентът ни е доста иновативен и постоянно променя нещо, за да посрещнe бизнес нуждите си и тези на своите клиенти.

Разкажи ни повече за технологичния екип на компанията? Каква според теб е формулата на успешния екип? 

В момента Java екипът ни работи по девет проекта с различни технологии и индустрии. Имаше една мисъл за щастието – “Щастието не е цел, а пътуване”. Гледам на успеха по подобен начин – по-скоро това е дълъг процес, а не нещо, което се постига моментално. Трябва постоянно да полагаме усилия, за да го поддържаме.

В Accenture ежедневно се грижим за успешното развитие не само на проектите, но и на хората. Другите части от формулата включват всеотдайност – влагаме изключително много усилия във всяко нещо, което правим; внимание към детайлите; качество – Технологичният център в България се слави с високо качество; желанието да се развиваме.

Accenture стимулира своите служители да учат нови неща и дава инструментите за това. Постоянно търсим обратна връзка от самите хора, какво може да коригираме и да подобрим като цяло. Всеки в компанията може свободно да изрази мнение, да даде идея и да участва в нейната реализация.

Кои са най-ефективните практики за насърчаване на екипната мотивация и креативност? Какви възможности за обучение и сертификация предоставя Accenture?

Има доста литература, изписана за мотивация. Нещата, на които наблягаме са уважение, доверие, прозрачност, чуваемост, развитие. Това са ключовите думи, които биха описали върху какво се фокусираме, и които се стремим да прилагаме в ежедневието си.

По отношение на усъвършенстване на компетенциите, хората ни разполагат с изобилие от информация и материали от различно естество. Като цяло, Accenture разполага с една от най-добре развитите обучителни платформи. Партнираме си с много облачни доставчици, но имаме и собствени обучителни програми.  Например имаме безплатен достъп до Pluralsight – една от популярните платени платформи за обучения. Компанията също така финансира сертифициране в продуктите на Oracle (на първо място Java, но и други), в платформите на големите облачни доставчици (AWS, Google, Azure и др.), както и в повечето от другите платформи за интеграция или eCommerce, които ползваме.

Интересна инициатива на компанията на глобално ниво е програмата за повишаване на техническото IQ. Това е техническата интелигентност на хората, така нареченото TQ. Всеки служител има достъп до сбити и доста просто представени популярни теми като Metaverse, Blockchain, 5G и т.н. Представете си един видеоурок около 2 часа, разбит на различни теми, който представя поглед върху дадената технология на разбираемо ниво, за да се повиши общата култура на хората. В повечето от темите Accenture има активно участие, като разработка и първоначални проекти в партньорство с различни други организации. Това обучение се предоставя не само за тясно-специализираните технологични профили в Accenture, но е на разположение на всички служители в компанията. За нас е важно колегите ни да бъдат „в час“ с всички технологични новости.

На какви допълнителни аспекти наблягате, когато става дума за развитие на служителите?

Много голямо внимание се отделя на информационната сигурност в компанията. Имаме специални геймифицирани обучения, които позволяват да симулираме различни ситуации, свързани със сигурността. Дори разполагаме със специално заснет сериал HackerLand, представящ реални ситуации, в които различни компании/клиенти са атакувани и как ние реагираме от другата страна, като виждаме и погледа на злонамерените субекти. Тези неща определено са полезни – както за работата в компанията, така и в личен план, защото подобни атаки като social engineering, phishing и други са част от ежедневието ни.

Обръщаме внимание и на разработката на сигурен код, защото когато пограмираме, ние също трябва да имаме предвид доста аспекти. Имаме специални обучения и в тази насока. Те позволяват на колегите да се развиват, да са наясно с последствията от гледна точка на сигурността, когато пишат код.

Не на последно място искам да отбележа, че освен всички тези ресурси, които са на една ръка разстояние за всеки, компанията предоставя период от време, в който всеки може да се занимава само с обучение през работно време – пет работни дни за година. Всеки един от нас има възможност да инвестира време, за да бъде подготвен по-добре за различните предизвикателства, с които се сблъскваме.

 

Какъв е процесът на подбор при вас? Как разбирате, че даден кандидат е правилният човек за Вашия екип? 

Процесът на подбор минава през няколко стъпки. Обикновено след като човек кандидатства, се среща с рекрутър и с част от HR екипа за предварителен разговор, за да разберат повече един за друг. След това, специално за Java позициите, има технически тест. След успешното преминаване на теста, следва техническо интервю, в което участват различни хора от Java отдела, в зависимост от опита на кандидата. При успешно преминаване на интервюто се прави оферта към кандидата, а при приемането й следва подписване на договор и организиране на цялата административна част.

Наскоро интегрирахме платформата HireVue, която използваме за техническия тест. Уменията, които търсим в кандидатите варират спрямо позицията. През годините сме правили редица Java академии за хора, които имат основни познания с технологията. В последната академия от миналата година в продължение на 2 месеца участниците имаха възможност да разширят познанията си с Web програмиране, бази данни, Spring, DevOps и мрежи. Впоследствие преминаха през обучение за облачно пространство, различни платформи и т.н.

Интересно нещо, което може да споделим тук е, че работим по различни социални и non-profit проекти. Някои от хората, които завършиха последната академия, се включиха в един такъв проект. По този начин те се сблъскаха с реалните предизвикателства по работата с проект за реален клиент, без да имат големия натиск от клиента, но все пак  имат от друга страна изискващи срокове. Същевременно, възможността да работят за социална кауза е вдъхновяващо, защото по този начин подпомагаме обществото, давайки частица от своя труд.

Има ли задължителни знания и умения, които трябва да притежава?

Това, което търсим е основното за Java света – в повечето случаи Web програмиране и Spring, като може би той е най-разпространения framework, който използваме. В отговор на един от предходните въпроси споменах, че хората, които работят при нас, имат доста широки познания. Така че друго наше изискване е основни познания по мрежи и да разбират протоколите. Това умение е много полезно, когато трябва да се търсят причините за проблеми в системите, които поддържаме.

Като допълнение включваме познания по бази данни, Design Patterns, общи основи за Front-End. Реално Front-End не се пише, въпреки, че границата между Front-End и Back-End все повече се прелива. Да добавим и Web Services (REST/SOAP), програмиране с нишки, работа с Linux OS, Continuous Integration инструменти – общо взето целият спектър на технологиите, с които може да се сблъска човек в един проект.

От така наречените ‘Soft Skills’ ценим гъвкавостта, тъй като всеки проект при нас е доста различен и като организационно, и като технологично ниво. Стараем се да намерим баланс между желанията на нашите хора и нуждите на проектите, доколкото е възможно. Като други умения бих посочил комуникативност, тъй като някои от проектите налагат работа с клиенти. Важно е кандидатите да имат желание за учене – с бързото развитие на всичко около нас, без това е много трудно човек да остане актуален. Тук добавяме също проактивност и отговорност. Търсим екипни играчи, защото в крайна сметка единствено екипът може да се справи с голямото предизвикателство, свързано със сроковете на проектите, които правим. При някои проекти има екипи от по 200 човека, които доставят нещо в кратки срокове. Ако няма екипност, това не би било възможно. Не на последно място – адаптивност, тъй като динамиката при нас е голяма и трябва да умеем да се приспособяваме лесно и бързо в новата обстановка.

Разчитаме на потенциала на хората, на тяхното желание да се учат. Дори да не притежават някое от горепосочените качества, с времето могат да ги развият и ние не пестим усилия да им помагаме.

Какви са възможностите за кариерно развитие в компанията? 

Accenture има доста амбициозни цели за растеж. От 2015 г. насам броят на служителите на технологичния ни екип в България e нараснал няколко пъти. Успоредно с това се увеличават и възможностите за развитие в компанията. Имаме хора, които са започнали като програмисти и вече работят като архитекти по различни проекти. Accenture има доста добре развито Architecture Community, има дори специална методология, по която работят всички архитекти, вкл. сертификация.

Компанията насърчава и „хоризонталното“ развитие – например QA може след известно време да премине към друга кариерна пътека – да кажем Business Analyst. Не са редки случаите, в които хора, които работят в отдела за поддръжка, се преквалифицират и стават програмисти.

Освен проектите имаме доста вътрешни инициативи, в които всеки един човек може да вземе участие под една или друга форма – да даде идея, да участва в реализирането й. По този начин всички ние се развиваме – от една страна като специалисти, а от друга – подобрявайки работната среда в компанията.

В Accenture предлагаме много и различни възможности за развитие – важното е човек да има желание да участва в процеса и да бъде проактивен.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Shop manager