20 април, 2024

Lou Montulli, Photo Credits: Alchetron

Калифорнийският инженер и предприемач Лу Монтули каза в разговор с AFP, цитиран от Japan Today, че създадената от него уеб „бисквитка“ е предназначена да улесни онлайн средата, като позволява на уебсайтовете да запомнят посетителите си.

Всъщност в днешно време технологията за бисквитки е атакувана многократно, защото помага на технологичните компании да събират данни за навиците на потребителите. Тази информация е ключова за целевия бизнес с уеб реклами, който прави милиарди долари годишно. Монтули създава бисквитките през 1994 г., докато е бил инженер в Netscape. Той коментира:

„Моето изобретение е в технологичното сърце на много от рекламните схеми, но не беше предвидено да бъде така. Това е просто основна технология, която позволява на мрежата да функционира.“

Много технологични гиганти се присъединяват към нарастващият списък с компании, като обявиха нов план за блокиране на определени видове бисквитки. По отношение на това Монтули казва, че именно софтуерните фрагменти, които позволяват на уебсайта да разпознава потребителите, помогнаха да се направят възможни функции като автоматично влизане или запомняне на съдържанието на пазарските колички за електронна търговия. Той също така отбеляза, че има проблем с така наречените „бисквитки“ от „трети страни“ – тези, генерирани от уебсайтове и поставени в браузърите на посетителите, и рекламните мрежи, които събират данни от софтуерните фрагменти. Монтули също така коментира:

„Ако човек търси в интернет даден нишов продукт и впоследствие бъде бомбардиран с реклами за подобен продукт от редица уебсайтове, това е „странно изживяване. Нормално е човек да си помисли: щом те знаят, че си търся сини велурени обувки, то изглежда знаят всичко за мен. Тогава е нормално хората да искат да се измъкнат от всичко това.“

Той също така коментира, че първоначално бисквитките са били предназначени да осигурят поверителност. Монтули посочи, че един възможен отговор би бил да се спре насочването на реклами и да започне да се таксуват абонаментите за онлайн услуги. Той добавя, че подкрепя постепенното премахване на бисквитките на третите страни, но предупреждава, че пълното премахване на софтуерните фрагменти би накарало рекламодателите да използват по-скрити тактики.

Той отбеляза, че рекламата винаги ще намери начин да излезе наяве. Той прогнозира, че предвид милиардите долари, които ще се окажат застрашени, рекламната индустрия определено ще направи всичко възможно, за да запази положението такова, какво е в момента.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , ,
Nikoleta Yanakieva Editor at DevStyleR International