19 април, 2024

Любомира Петрова е Маркетинг директор в UltraPlay, България, която ни споделя, че не е избрала тя кариерата си – кариерата й е избрала нея. Според нея една от най-важните характеристики на един успешен маркетинг директор е адаптивността, защото именно тя стои в сърцето на успешната история на компанията.

Любомира Петрова е Маркетинг директор в UltraPlay, България. Споделя, че не тя е направила избора какъв да бъде нейния кариерен път, а се е случило обратното – кариерата и сама е избрала нея. Според нея една от най-важните характеристики на един успешен Маркетинг директор е адаптивността, защото именно тя стои в сърцето на успешната история на компанията. Любомира е на мнение, че проблемът с неравенството между половете все още съществува в България и глобално, обаче е много оптимистична и вярва, че промяна ще има, именно благодарение на всяка следваща инициатива или дискусия по темата. Тя участва в няколко инициативи в индустрията, като Global Gaming Women, All-in-Diversity, а на Международния ден на жената се включва и в дискусионния панел Diversity and Inclusion. Любомира силно вярва, че всеки е способен да постигне позитивна промяна не само в личностен план, но и в обществен, стига да дава всичко от себе си и да влага цялото си сърце и душа в нещата, които прави.

Любима дреха?

Бизнес и ежедневни.

Високи или ниски обувки?

Зависи от повода.

Кое е задължителното нещо, без което не излизате в чантата си?

Телефона ми.

Споделете нещо за Вас, което не можем да открием в LinkedIn.

Играех волейбол в продължение на 10 години. Бях капитан на отбора в родния ми град в училище и много се наслаждавах на този период от живота си. Сега това продължава да бъде извънпрофесионално мое хоби.

Срещали ли сте някакви предизвикателства в своя кариерен път, свързани с това, че сте жена?

Обратното. Имах късмета да започна кариерата си с жени ментори. Но мъжете винаги са били подкрепа и опора в професионалното ми развитие. Така се случи и в сегашната ми позиция към UltraPlay. Вече 4 години съм част от компанията и пораснах много както професионално, така и в личностен план. Голяма част от преживяването ми се дължи на създателя и CEO на UltraPlay, които ме подкрепяха от самото начало и ми възлагаха проекти, чрез които да изразявам знанията и уменията си. Въпреки че хазартната индустрия, в която съм, още от началото на кариерата ми е определяна като мъжка, това много се е променило през годините. Сега има повече жени на C-ниво позиции и в Борда на Директорите, които извеждат компаниите си на нови висоти. Вярвам, че това, което може да те опише най-добре са качествата ти.

Знаете ли колко жени работят на Вашата позиция?

Като цяло, мисля, че позициите не са от такова значение. Важно е да имаш изразена позиция. Лидер може да бъде всеки един човек, който следва мисията и визията на компанията и по чийто път се увличат и останалите му колеги. Всяко допринасяне към културата на компанията би било оценено от екипа и превърнато в успешна история за бизнеса.

Мислите ли, че проблемът с неравенството между половете продължава да съществува в България и глобално?

Да, за съжаление. Оптимистично настроена съм за промяната, случваща се с всяка една инициатива или дискусия по темата. Участвам в няколко инициативи в индустрията, като Global Gaming Women, All-In-Diversity и наскоро се включих в Diversity and Inclusion дискусия, организирана от Hipther Agency, която се случи на Международния ден на жената тази година. Имам привилегията и възможността да срещам и дискутирам тези проблеми с широко скроени хора, но трябва да запомним, че сме там, само защото някой друг не е могъл да бъде и трябва да говорим от негово име.Затова съм благодарна, че ми задавате този въпрос, тъй като все още има неща, които могат да бъдат дискутирани и имаме платформа за това. Както Мелинда Гейтс каза в подкаста на Брене Браун към Unlocking Us: “Щом ние помагаме на дамите в ключовите индустрии, определено можем да променим обществото:

  • Finance power and influence
  • Tech shaping our future
  • Politics shaping policy
  • Media the storytellers

Помагат ли Ви визията и чарът да бъдете успешна в професионално отношение? (пример: улеснява се ли комуникацията?)

Да, но смятам, че мъжката визия и харизма действат по същия начин. Това е специална отличителна черта на характера, които постигат целите си като цяло. Харизматичните хора със сигурност имат доста общо – комуникират по-лесно и ефикасно.

Прочетете още вдъхновяващи истории за жените от тех индустрията в българското издание на WR Tech тук.

Как ви приемат мъжете колеги в компанията? Имат ли различно отношение към Вас?

Да, но по позитивен начин. Да кажем, че не ме оставят да пренасям сама тежки куфари, което аз от своя страна много оценявам. Пътувахме много покрай изложбите и конференциите на компанията по целия свят, като се прикачвахме от самолет на самолет. Благодарна съм, че колегите ми вършат тежката работа. (Усмихва се).

Как съчетавате личния с професионалния си живот? Следвате ли някакво правило?

Вероятно преди година съм имала по-добър отговор. Но с пандемията от COVID 19 и тоталната трансформация на животите ни, като това да работим от вкъщи, да пазаруваме от вкъщи, да учим децата от вкъщи, да се социализираме вкъщи и прочие, е поставило много от нас в предизвикателни позиции. Ако има конкретно правило, което продължавам да следвам, то е да водя графика си. Това дава структура и организация на дневните и седмичните ми приоритети както в личностен, така и в професионален план.

Кои източници следите и можете да препоръчате на нашата аудитория? (подкасти, страници, инфлуенсъри, влогъри, т.н).

Като маркетолог в голяма IT и iGaming компания, като UltraPlay, източниците, които следвам са доста. От една страна трябва да съм в течение с маркетинговите тенденции. От друга страна, iGaming и IT индустрията също се развиват изключително динамично, особено сега. COVID-19 определено ускори дигиталната трансформация по отношение на това как прекарваме времето си като професионалисти и като индивиди. Ситуацията също отвори доста канали, към които да сме свързани, да имаме нови ресурси за информация, и да споделяме знания и опит един с друг.

Нека подчертая няколко, които ме вдъхновяват и в двете сфери:

The Akimbo podcast на Seth Godin.

Всеки епизод разказва история на човек, бизнес, клиент или конкретни моменти, пречупващи уроците, които сме учили как се свързваме с хора. Unlocking Us на Брене Браун, както и A bit of Optimism на Саймън Сирак. Следя много медии от гейминг индустрията като iGaming Business и техните подкасти, които ще бъдат подкрепяни от UltraPlay през 2021. Asia Gaming Brief се фокусира върху азиатския пазар и неговото развитие по отношение хазартни регулации, eSports разработки, и последно, но не на последно място, дългосрочни партньори на UltraPlay.

“Имах късмета да започна кариерата си с жени ментори, но мъжете винаги са били подкрепа и опора в професионалното ми развитие. Така се случи и в сегашната ми позиция към UltraPlay.”

Какви политики следва компанията Ви по отношение на насърчаване на разнообразието?

Според разбиранията на UltraPlay разнообразието означава да разпознаваш, цениш и да вземеш под внимание различните произход, знания, умения и опит. Тези качества са полезни и за сплотяване и за ефективна работа. Тук искаме да бъдем сигурни, че всеки в компанията е подкрепян, без значение от произхода му, което рефлектира върху това как хората си вършат работата, колко са отдадени към нейния бизнес, към клиентите и вътрешните инициативи, които често правим. Непрекъснато подкрепяме различни инициативи, но държа да отбележа, че уголемяваме отдадеността си към Corporate Social Responsibility програмата на компанията през последната година.

По отношение на IT индустрията, следя тенденциите за изграждането на работодателска марка. Следвам медии като DevStyler, Dev.bg, HiComm и други.

Кои са най-важните характеристики за един успешен chief marketing officer?

Ако има едно нещо, което трябва да спомена, това е адаптивността. Всички минахме през глобалната пандемия, и все още измисляме начини да работим добре с клиентите си. Вярвам, че при всеки бизнес са се появили предизвикателства, с които да се справя. Да си адаптивен е в сърцето на успешната история на една компания. Нека дам пример от сегашната си роля. За дълъг период от време планирахме маркетингови активности в изложенията и събитията на индустрията, тъй като повечето ни снабдяваха с продажби. В момента това не се случва поради липсата на комуникация очи в очи през последната година. За да превъзмогнем тези предизвикателства, се хвърляме дълбоко в онлайн канали, които нашата публика следи ежедневно. Да знаеш кои са клиентите ти, какви са нуждите им, как можем да отговорим на исканията им и да подкрепяме бизнесите им – така можем да се справим с техните  предизвикателства и с нашите. Също имаш нужда да излезеш от комфортната си зона и да се впуснеш в нови предизвикателства. Казвам го от личен опит, защото преди 3 години започнах като ПР специалист в UltraPlay и оглавих маркетинговия отдел в компанията. И наистина трябва да си обичаш работата, да поемаш отговорност за процесите, както и резултатите, които се трупат.

Какво Ви накара да изберете да развивате кариера в IT индустрията?

Както се казва – тя избра мен. До третата ми година в университета, учейки Медии и Журналистика, работех като журналист в няколко медии, също така бях главен редактор на университетския вестник. Бяха вълнуващи времена. После се запознах с Връзките с обществеността и това определено ми привлече вниманието. Това беше момента, в който разбрах, че това е моето нещо. Веднага след университета, започнах работа като ПР специалист в гейминг индустрията и 8 години по-късно все още съм в нея, с голяма експертиза като експерт по Маркетинг. Винаги моето нещо е било да комуникирам, да създавам брандове, да проектирам ключови съобщения до подбрана публика, и имам интерес към техническата страна на нещата. В IT индустрията е динамично, вълнуващо и предлага много предизвикателства по отношение на изграждането на силно работодателско брандиране, което привлича талантите на компанията.

“Силно вярвам, че всеки е способен да постигне позитивна промяна в обществото или в собствения си свят, стига да прави нещата с цялото си сърце.”

Какво Ви вдъхновява личностно и професионално?

Да имаш въздействие върху работата си и връзките, които се създават от  компанията/индустрията. Силно вярвам, че всеки е способен да постигне позитивна промяна в обществото или в собствения си свят, стига да прави нещата с цялото си сърце.

Кои са основните разлики между класическия ПР и маркетинг и този в технологичната индустрия?

По мое мнение, има две области, в които е установен маркетинга като основен фактор в компания. От една страна, създаването и позиционирането на продуктите на компанията, за да се установи надежден бранд. В IT индустрията иновацията много силно присъства в разработването и имплементирането на продукти. От нас се очаква да следваме иновативния подход. От друга страна, работодателските брандове са задължителни в работата ни. Индустрията е много конкурента по отношение на откриване на таланти, от които се нуждае една компания. Вярвам, че в днешно време хората избират кариерата си според духа, културата и възможностите за развитие, които компанията предлага. В тази връзка, успешния работодателски брандинг е сред основните маркетингови приоритети в компаниите.

Ако желаете да прочетете още мотивиращи истории за успехи и кариерно израстване, присъединете се към общността на DevStyleR от #Тech професионалисти, иноватори и ентусиасти тук.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,