24 април, 2024

През първите шест месеца на 2021 г. австралийците са загубили над 7 милиона австралийски долара, вследствие на измами, свързани с достъп до персонални компютри. Според данните на Австралийската комисия за конкуренция и потребление (ACCC), почти 6500 са докладваните телефонни обаждания от измамници, опитващи се да убедят граждани в изтеглянето на софтуер, чрез който се предоставя достъп до компютъра. Ръстът на случаите е с цели 184% повече в сравнение със същия период от миналата година.

От ACCC коментират, че изманите са насочени към всички, които могат да бъдат убедени в инсталирането на подобен софтуер. Хората на възраст над 55 години са загубили 4,4 милиона австралийски долара, което представлява почти половината от общите загуби. За разлика от тях, младите докладват, че са изгубили средно по 20 000 долара.

Измамниците се представят за организации като Telstra, eBay, NBN Co, Amazon, банки, правителствени организации, полиция, организации за компютърна и ИТ поддръжка. Представящите се за Telstra са с най-висок брой – 1730 пъти е имало такива случаи, като отчетените загуби са от 1,95 милиона австралийски долара. Следват NBN Co с 1023 случая и 477 980 долара.

Един от честите подходи е, измамниците да съобщават на жертвата, че е таксувана за покупка, която не е направена, защото устройството или акаунтът са били хакнат. По този начин жертвата бива убедена да инсталира софтуер, за да “поправи” грешката.

Измамникът ще се преструва, че ви помага или ще ви помоли да им помогнете да хванат измамника,” предупреждават от ACCC. “ЩЕ ви кажат да изтеглите софтуер за дистанционно управление като AnyDesk или TeamViewer“.

След като измамникът има контрол над устройството, той моли лицето да влезе в приложения като имейли, интернет банкиране или акаунти в PayPal, което е начинът, по който се получават идентификационните данни за влизане.

Наистина е важно да не позволявате на никого, който се свързва с вас, да има достъп до вашите устройства, тъй като след като им предоставите такъв, няма как да знаете какво ще направи човекът с вашия компютър или какви програми може да инсталира“, добавят от ACCC.

Ако получите контакт от някой, който твърди, че е от телекомуникационна компания, доставчик на услуги за техническа поддръжка или онлайн пазар, затворете телефона“. В такива ситуация хората биват съветвани сами да се свържат с организацията, за да проверят дали обаждането е легитимно, но в никакъв случай да не използват контакти, предоставени от този, който се е обадил или писал.

През 2020 г. австралийците загубиха общо 8,4 милиона австралийски долара вследствие на подобен тип измами.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author