23 април, 2024

Представяме ви отбора “Софенхаген” – победители на хакатона InnoAir Challenge: Making urban mobility smarter, организиран от Асоциация за развитие на София и A1 България, които осигуряват и щедрия награден фонд от 18 000 лева. Хакатонът се провежда по проект ИНОЕЪР на Столична община и Асоциацията, като е съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие чрез Инициативата “Иновативни дейности за градско развитие“. Проектът на Огнян Божилов и Марин Генов, впечатлил най-силно журито, цели да развие градската велосипедна култура, а повече за него можете да прочетете в интервюто. 

Огнян Божилов

Най-напред, честито за победата! Можете ли да представите отбора с няколко думи? Кои са участниците в него и с какво се занимавате?

Огнян: Благодарим! Отборът се състои от нас двамата – Огнян Божилов и Марин Генов. И двамата сме завършили ТУ-София, аз съм завършил и магистратура „Автомобилен дизайн“ в Италия. Имам опит също в сферата на компютърната графика, а Марин – в металообработката и програмиране на CNC машини.

Как се сформирахте?

Марин: Вече повече от 6 години работим заедно по различни проекти – всички в сферата на екологичния и активен начин на придвижване. През 2016-та год. разработихме наш собствен модел на сгъваем електрически скутер, наречен Narcine. Опитахме да финансираме производството, чрез платформата за Crowd-funding Indiegogo. За съжаление, проектът беше неуспешен и го прекратихме. През 2020-та година пуснахме като пилотен проект първите 15 споделени велосипеда в София – Nula bikes и в момента работим за развиване на платформата.

Какво ви подтикна да се включите в InnoAir Challenge хакатона и как ви се стори цялото изживяване?

Марин Генов

Марин: Темата на хакатона ни се стори изключително близка, тъй като ние вярваме че преминаването към активен начин на придвижване и ограничаването на автомобилния трафик, са едни от мерките които драстично могат да подобрят качеството на живот в града. Без да претендираме, че това е изчерпателен списък на ползите от велосипедния транспорт: облекчаване на задръствания и шума, намаляване на вредните емисии, справяне със затлъстяването/ подобрено здравословно състояние, повече свободни публични/градски пространства.

Очаквахте ли победата и в процеса на работа смятахте ли, че ще се представите най-добре?

Огнян: Очаквахме да дадем най-доброто от себе си и мисля че го направихме. За победа – се надявахме.

Какви предизвикателства имахте и как протече работата с менторите?

Огнян: Най-голямото предизвикателство беше малкото време за работа – трябваше много добре да отсеем кои идеи можем да разработим в двата дни на хакатона и кои  да останат за по-нататъшен етап. Цялото събитие беше организирано онлайн, така че бе доста удобно да се концентрираме, когато трябва да свършим конкретна задача, но същевременно – да сме на линия за среща с менторите.

Разкажете за вашия проект, за идеята? Какво представлява той и какви проблеми на хората може да реши?

Огнян: Опитът който имаме досега ни помогна да разберем коя е основната пречка пред това повече хора да се придвижват с велосипед – лошата инфраструктура и притеснението, че не е безопасно да се кара такъв. Оттук решението ни се струваше съвсем просто и логично – да изградим платформа, която да помага на хората да намират безопасни маршрути. В момента платформата е уеб-базирана. Има уебсайт, където хората могат да търсят маршрути и да дават предложения за такива. В последствие ще изградим и приложение за мобилни устройства.

Как ще функционира приложението и с какви технологии смятате да го изградите?

Огнян: Приложението ще има два режима:
1. Навигация – избиране на крайна точка/ дестинация, след което App-a ще изчислява най-безопасния маршрут.
2. Оценяване – всеки потребител ще може да остави рейтинг/ оценка за даден маршрут или отсечка.
На база на тези рейтинги ще работи алгоритъмът от първия режим. Тъй като никой от нас не е софтуерен инженер, ще се въздържим от цитиране на точни технологии, за да не се изложим. 🙂 Доколкото знам, потенциална опция е React Native фреймуърка, заради своята широкообвхатност.

Според вас добра ли е вело инфраструктурата в София и как могат да се привлекат повече хора към преминаването на велосипед, вместо транспорт или автомобил? Често се случва така, че именно придвижването с колело може да спести много време.

Огнян: От инфраструктурата в София има още много какво да се желае. Именно това е най-добрия начин за привличане на повече хора към велосипедния транспорт – като се изграждат нови алеи, вело-паркинги и зони със спокоен трафик (<30км/ч). Това са мерки, които общината трябва да предприеме. От наша страна – помагане на хората с информация, развиване на велосипедната култура, организиране на събития, уроци и групови карания. Предлагане на споделени велосипеди. Големите бизнеси и работодатели също могат да стимулират служителите си чрез различни инициативи – ‘bike-to-work’ дни, бонуси/ финансови стимули за закупуване на велосипед, душове/ бани на работното място.

Предполагам, самото име “Софенхаген” е вдъхновено от град Копенхаген, който се слави с чудесната вело инфраструктура и масовото придвижване с колело?

Огнян: Абсолютно точно предположение. Софстердам не звучеше толкова добре. 🙂

Има ли други проекти от хакатона, които ви направиха силно впечатление и кои са те?

Марин: Хареса ни идеята на отбор Asembria, за приложение улесняващо незрящите при ползването на градски транспорт.

Технологиите ли са ключът към развитието на добрата градска среда?

Огнян: Технологиите са едно от средствата за развитие на добра градска среда. Те обаче са безполезни ако липсва политическа и обществена воля за това развитие. Ключът според нас е правилната ментална настройка, манталитет.

Можете ли да дадете примери за добри технологични решения, служещи в полза на жителите на други европейски градове?

Огнян: В много западно-европейски градове транспортът претърпява истинско прераждане – концепцията на градско придвижване се изменя от това да притежаваш лично превозно средство към ‚Мобилност като услуга‘ (Mobility as a Service). Като пример – Whim, финландска компания, създала приложение, даващо право на достъп до велосипед, градски транспорт, е-скутер, кола и ферибот, с плащане на един месечен абонамент.

Какво следва за вас от гледна точка на проекта? Как виждате развитието в близко бъдеще и какви са следващите стъпки?

Огнян: Продължаваме работата си със същата философия като през последните 6 години – да помогнем на възможно най-много хора в България (и не само) да се качат на двуколесни превозни средства. Очаквайте развиване на приложението ни за безопасни маршрути и платформа за споделени велсопеди.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author