19 април, 2024

Българското приложение SwiMMinD ще учи начинаещите на основните техники във водния спорт

През последните години изкуственият интелект се прилага във все повече сфери от човешкия живот и предоставя разнообразни услуги на обществото. Спортът не е извън това число, а български иноватори в момента работят по реализирането на проект, чиято цел е да приложи изкуствения интелект в плуването. Как смятат да постигнат това и каква е концепцията на SwiMMinD, разказва един от лидерите на проекта Валентин Милков.

Какво представлява вашият проект? Бихте ли разказали повече за него? Как функционира SwiMMinD?

SwiMMinD e приложение, което би могло да бъде използвано от всеки начинаещ плувец. Чрез него, те получават възможността да се научат по-бързо на правилните техники при плуването спрямо утвърдени международни стандарти за обучения във водния спорт. Те са наложени в Англия, Америка и Австралия и са налице различни нива. Например, в първото ниво за едно дете, то трябва да изплува 25 м. с възглавнички и накрая на този тест получава сертификат и обикновено по време на дисциплината треньорът е заедно с детето във водата. Това, което ние искаме да направим чрез SwiMMinD, е да дигитализираме целия този процес. Един родител може да заснеме детето си как плува с възглавничките и веднага може да направи преценка дали то е изплувало необходимото разстояние. След това то получава дигитален сертификат, който е интерактивен и определен образ комуникира с плувеца чрез изкуствения интелект (той му казва какво предстои и какво трябва да направи). В момента в никой друг спорт не съществува подобно приложение, което да дава обратна връзка.

Другият модул е Remote Racing Games. Той представлява една годишна надпревара, която се осъществява на 4 нива. Първите 6 месеца е на локално ниво. Например, в Североизточна България се прави състезание на 50 м. кроул, на базата на нашия видеоанализ, се отчита какво време са постигнали детето, възрастният или ветеранът и се създава ранглиста. Накрая на това първо ниво, първите 30 участници продължават на национално равнище, след това на континентално и на финала е глобалното ниво. Там се избира кой е най – добрият във всяка от възрастовите групи. Начинът на представяне на тази статистика и ранглиста в нашето приложение е уникално по рода си и това е другата интересна характеристика на SwiMMinD. И двата модула ще бъдат базирани на изкуствения интелект.

Към какви потребители е насочен?

Като цяло, няма ограничение във възрастта, но заради интерактивността, децата се радват повече на приложението. Това не означава, че хора, които тепърва стъпват във водата, няма да могат да се възползват от апликацията ни. Ориентирали сме се към пазара в Австралия, тъй като там обучението по плуване е задължително за всяко дете. Това правило създава редица предизвикателства и за родителите, и за треньорите, тъй като не може да се обърне внимание на толкова много деца едновременно. Така SwiMMinD се оказва и помощник на треньорите.

Какви технологии използвахте по време на разработването му?

Към този момент приключихме работата по дизайна на приложението. Наскоро подписахме договор с един инкубатор, който ще финансира нашия проект. Все още договаряме условията по разработването на софтуера, защото той включва разнообразни неща, които изискват доста средства и усилия. Зад гърба ни има треньори, които ще играят ролята на анотатори и ще обучават изкуствения интелект, преди да е пуснато приложението. Дори изкуственият интелект да не е напълно обучен да дава адекватна връзка в началото, ние временно ще ползваме услугите на треньори, които ще му помагат. Основната ни цел в момента е да пуснем апликацията в употреба възможно най – скоро.

Смятате ли, че изкуственият интелект ще може да обучава хората в различни направления? Как се спряхте точно на плуването?

Досега, това беше тема табу, но вече технологията е налице и е възможно да се говори за присъствието на изкуствения интелект не само в спорта, а и в други сфери. През последните години големи корпорации в различни области създават изкуствени интелекти, защото това вече е възможно и достъпно. При нас единственото по-сериозно предизвикателство е, че изучаваме невронни мрежи, които проследяват движението на човешкото тяло във водата. Бихме избрали друг спорт, но хората от нашия екип са специалисти в плуването. Другата причина, поради която се насочихме именно към него е, че той е масов и предполага широко разпространение на приложението.

Как дойде идеята ви за този проект? Колко човека участват в реализирането му?

Идеята ни дойде вследствие на това, че аз се занимавам с плуване от доста години, а другият съосновател на SwiMMinD Лида Цонкова има школа, в която обучава начинаещи на основните техники във водния спорт. Тя е била и в Америка, и в Австралия и е придобила ценен опит. Видяхме, че във видеоанализа на състезания по плуване са налице сериозни липси и решихме да започнем работа по усъвършенстването му.

Екипът ни е малък (около 10 човека), но планираме разрастване при евентуален успех. Надяваме се, че след като реализираме SwiMMinD ще имаме възможността да предоставим голям брой работни места в България. Категорично искаме да направим така, че разработването на продуктите да остане в страната ни, а представителните функции може да бъдат изнесени.

На какъв етап от развитието си е проектът?

Към този момент очакваме инвестициите, за да можем да наемем разработчиците. Дизайнът и концепцията са готови. Същевременно се опитваме да работим по обучението на изкуствения интелект, тъй като този процес изисква доста време. По нашите очаквания, приложението ще бъде готово до края на годината.

Спечелихте ли някакви награди за него?

Спечелихме наградата на Международния Олимпийски комитет през 2018 г.

Къде го представихте?

Предимно пред инвеститори, но след като спечелихме наградата от Международния Олимпийски комитет, нас ни поканиха от наскоро приключилите Зимни Олимпийски игри в ПьонгЧанг. Получихме шанса да представим нашия проект на изложение там.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,