26 април, 2024

Електромобилността навлиза в столицата, стана ясно на E-mobility and The Future of Urban Transportation Forum

Електромобилите в София са освободени от данък и могат да паркират безплатно на обозначените като зона места, стана ясно по време на специализирания форум “E-mobility and The Future of Urban Transportation Forum”.

Старт на конференцията даде г-жа Йорданка Фандъкова, кмет на град София. Тя заяви, че електромобилността е важна тема за Столична община, тъй като чистотата на атмосферния въздух е от огромно значение. Столична община ще разполага с 20 електробуса, които ще тръгнат по редовните линии на градския транспорт до края на тази година. В столицата са тествани 3 електробуса до момента, които използват две различни технологии. На въпроса как се е стигнало до взимането на това решение, тя отговори:

“Ние работим заедно с много от европейските столици и големите градове, включени сме в обща група. Някои са малко по-напред, други са по-назад от нас, но ние работим заедно, за да можем при тези технологии, които се развиват толкова бързо, да намерим най-доброто за нашия град и за условията, които имаме тук.”

Заместник-кметът по транспорта на столицата Евгени Крусев поясни, че модерните автобуси ще бъдат с батерия, т.е. ще се зареждат през нощта и след това ще изпълняват редовни линии.

Г-жа Фандъкова допълни, че е приета схема за изграждането на 60 зарядни станции за електромобили в София. “Във всички тези усилия аз вярвам, че можем да постигаме резултати само в диалог и обединени с институции, граждани и бизнеса”, уточни тя.

По думите ѝ чрез данъчните облекчения Столична община се опитва да стимулира развитието на електромобилите. Те са освободени от данък, а хибридите са частично облекчени. В същото време собствениците на електромобили имат възможност да паркират безплатно в синя и зелена зона. За момента електромобилите в страната са много малко.

Петър Курумбашев, член на Европейския парламент и част от групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите, потвърди че електромобилите в София са освободени от такси за паркиране, като за целта им се издава стикер.  Допълни, че всъщност миналата година когато той си е взимал такъв стикер, електромобилите в столицата са били над 220 на брой. Към момента най-вероятно тяхната бройка е нарастнала.

Събитието продължи с още интересни презентации и мнения. Стана ясно, че таксите за градския транспорт ще спаднат осезаемо, тъй като в момента един дизелов автобус харчи 80 лв. за 100 км., а електрическият 16 лв. за същото разстояние. В плановете на Столична община са включени развитие на цялостната инфраструктура на обществения транспорт, както и увеличаването на велоалеите и метро линиите.

Българската аудитория получи и данни за развитието на електромобилността в други градове в Европа. Своя опит споделиха Каролине Айххолцер, която представи Виена, Анхел Лопез Родригез говори за Барселона, а Андерс Уол за Копенхаген. Това даде представа на аудиторията, че България се движи с темповете на европейските държави.  Интересна беше и статистиката представена от Ален ван Гавер, част от Европейската комисия по политически въпроси, свързани с електрическата мобилност. Той представи предимствата на електромобилите за околната среда и възможностите да бъдат масово използвани в близките няколко години.