23 април, 2024

Представяме ви Brandly Collective. Съвсем наскоро тяхното име се отличи, с получаването на сребърна награда на най-големия в света конкурс за дизайн – A Design Award&Competition. Тяхната концепция за приложението DeafUp, подпомагащо глухата общност, се отличи сред още хиляди участници и ето, че те ни разказаха с подробности за дизайна, предизвикателствата и най-важното – мечтата да помогнат в създаването на мост между чуващото общество и тези, които са изолирани от него.

Нека започнем с това, всеки от вас да се представи в няколко думи.

Златина Петрова: По професия съм дизайнер, като се занимавам с web design и UI/UX вече около 10 години. От началото на 2020 г. реших, че е настъпил момента, в който да развия професионалния си път в посока създаване на собствена агенция, с помощта на Иван Масларов и Иван Иванов. Участвала съм в различни международни проекти и като C-level специалист.

Иван Масларов: Аз съм съосновател на Brandly Collective, като моята задача основно е насочена към бизнес развитието на агенцията. Възпитаник съм на университета Friedrich-Alexander в Германия и същевременно Стопанско управление в СУ. Това, което мога да кажа за себе си е, че вече 10 години се развивам и трупам опит в сферата на развитието на малки и средни предприятия, опериращи на световните пазари. Като цяло, в Brandly се намерихме с една мисия, цел и идея, така че вече сърцето ми е изцяло в агенцията.

Иван Иванов: За разлика от другите, аз имам едва 9 години опит в индустрията, което вероятно ме прави junior. Във фирмата изпълнявам ролята на CTO и отговарям за техническото изпълнение на тези красиви дизайни, които екипът успява да произведе. Като образование, и бакалавър, и магистър съм завършил в Пловдивски университет.

Илина Василева: Моята роля е на PR и Marketing Manager в агенцията, като отговарям за всички проекти, свързани с PR и Marketing, връзки с медиите, дигитален маркетинг и всичко, от което нашите клиенти имат нужда.

Разкажете за надпреварата A Design Award & Competition. Какъв е форматът и как се проведе?

Иван Масларов: Това са най-големите в света награди за дизайн, като целта на конкурса е да отличава добрите дизайн практики и въобще, да показва какво в момента е добра дизайн практика, тъй като тези тенденции се променят много динамично. Наградите се присъждат в над 100 категории и са разделени в пет нива на отличие. В тазгодишното издание са отличени 2094 победители, като те са от 107 държави, в 104 отделни дисциплини. Сребърното отличие е това, с което Brandly Collective бе отличено. То се връчва на едва топ 5% от различните дизайн проекти, които са на най-високо ниво. Наградата се получава на прекрасна церемония в Комо, Италия, но за жалост тази година няма да има възможност за посещение. Поради пандемията, организаторите прецениха, че форматът ще бъде изцяло онлайн. Това, което отличи нашия проект, DeafUp, бе именно оригиналният дизайн и мисията да помогне на глухите хора, за да получат професионално обучение, тъй като към настоящия момент липсата на такъв тип обучение в професионалното развитие на глухонемите, малко или много ги прави неравноправни членове на обществото. Това е нещо, което не бива да се случва и ние вярваме, че ако можем да променим нещо в този аспект, то това би ни направило наистина щастливи. Идеята за DeafUp приложението, която много се хареса на конкурса, е планирана за iOS и Android. Искаме да е достъпно на почти на всяка платформа и почти във всеки ръце, така че да достигне до широка аудитория.

Можете ли да споделите още за това, какво отличи вашия проект и също така, как изглеждаше конкуренцията?

Златина Петрова: Това, което мога да добавя по отношение на конкуренцията е, че ние нямаме пълна информация за това, какви са другите проекти. Миналата година, например, когато спечелихме състезанието във формат “Web Design”, видяхме, че 2500 проекта са участвали в нашата категория. Поради тази причина мога да смятам, че и тази година конкуренцията е била доста сериозна, тъй като самото състезание е такова, че привлича много участници. Журито на формата е от цял свят, а това е много хубаво, защото по този начин обратната връзка, която всеки един дизайн получава, може да се каже, е доста обективна. Това, което видяхме като коментар от журито е именно и това, към което се стремяхме през цялото време, а именно използваемостта и достъпността на дизайна за нашето приложение. Успяхме да достигнем 96% положителен вот от страна на журито, което мен лично, като дизайнер, много ме зарадва. Когато говорим за технологии, ориентирани към хора с по-специфични нужди като глухонемите, слепите или тези, със силно увреждане на зрението, то приложенията се изграждат по много специфичен начин именно от гледна точка на достъпност и използваемост.

А какво всъщност представлява DeafUp?

Златина Петрова: Това, което DeafUp представлява, е една наша мечта. Абстрактно казано, но ние искаме да осъществим мост между глухата общност в Източна Европа, тъй като тя е една от най-уязвимите в момента, и чуващата общност. За нас този мост може да се осъществи изцяло посредством технологиите. Както знаем, достъпността на такъв тип продукти е тема, която се коментира от много години. Има международни стандарти, които се разглеждат, за да може да се разработват подобни решения. Операционните системи, например, iOS и Android, имат версии за хора с нарушено зрение и за глухи хора. Можем да дадем пример с RTT опцията за разговори – Real-Time text. Това е интересна технология, която се развива по много детайлен начин. Затова и ние вярваме, че технологиите са пътя, по който могат да се осъществят мостовете между различните общности. От гледна точка на функционалности, то нашето приложение разглежда една малко по-специфична тема, а именно менторството и професионалното обучение на глухите хора. В България, а и не само, тази общност е леко изолирана от обществото. Имам предвид следното – нашето общество е изградено да е в услуга на чуващия свят, което е нормално, защото по-големият процент от хората са чуващи. Да кажем, че глухите в България са около 20 000 души, което наистина е по-малко като процентно съотношение. Но в същото време, глухите са със също толкова голям потенциал, както и чуващите – единствената разлика е, че те не могат да комуникират с чуващия свят и остават изолирани от академии за програмиране, от академии за класическо обучение, университети и т.н. Тази изолация от обществото демотивира и следователно им е по-трудно да решат какво искат да постигнат. Нашата идея се зароди, когато се запознахме повече с глухата общност в тази част на света и в нас се породи желанието да помогнем, като идеята ни е да се използва много видео съдържание, защото глухите хора основно комуникират с RTT или TTY, или директни видео разговори. Идеята в нашата платформа е да заложим на няколко типа потребители. От една страна са младите хора, които искат да се развият професионално, а от другата страна имаме менторите, които са реални специалисти в сферите, в които се намират и работят за реални компании и т.н. Третата категория е съставена от жестови преводачи. По този начин, когато се организира разговор между даден човек и неговия ментор, то се включва винаги и жестови преводач, така че да се осъществи комуникация. Отделно сме предвидили и онлайн обучения, които могат да се качват под различни форми – програми, курсове, които могат да имат субтитри и т.н. Имаме голямо желание да развием нещата много и да включим и image recognition и други опции. Общо взето, да автоматизираме някои процеси, които биха били полезни за глухата общност, а и за другите такива, със специфични нужди.

Илина Василева: Искам да добавя, че мостът между т.нар. глуха общност и т.нар. чуващ свят, се подпомага и от факта, че видео съдържанието, което е приоритетно в DeafUp, е единственият начин, по който глухите хора могат да общуват онлайн. Същевременно, от страна на менторите е полезно това, че чрез приложението, те могат да развият уменията си за визуална комуникация, така че глухата общност става по-достъпна за тях.

Как се разработва подобно приложение? Какви технологии са необходими?

Златина Петрова: По отношение на дизайна, то ние използваме съвсем стандартна методология. Минаваме през user experience процес, в който тестваме различни хипотези за това как точно да изградим продукта, а след това Sketch като основна програма, в която създаваме interface дизайн и InvisionApp по отношение на изграждане на самия прототип. Технологиите, които използваме се наложиха много през последните пет години и от гледна точка на дизайн, нещата се случиха доста гладко.

Иван Иванов: От гледна точка на разработката, идеята е да се разработят две отделни native Android и iOS приложения, защото това са платформите, които в момента заемат над 95% от пазара на мобилни устройства. От мой опит, мога да кажа, че преди няколко години Telerik разработваха варианти за хибридна разработка на приложения. Но колкото и да са ефективни, те никога няма да бъдат същите, както е едно native приложение. Отделно, при нас има много идеи за допълнителни функции и добавки на самия продукт, така че, ако използваме хибридния вариант, то в даден момент ще срещнем проблем с лимитациите на Cordova, React Native и техните производни като хибриден тип фреймуърк. Поради тази причина, ние искаме да разработим отделно тези приложения, като идеята е да се използват най-новите технологии. В дизайна може да се види, че е заложен Human Interface Guidelines за Apple и Material Design за Android. За тези две интерфейс методологии съществуват страшно много готови библиотеки, които могат директно да се вложат и да се спести време за разработката.

Имахте ли някакви предизвикателства по работата? Нещо, за което е трябвало да се върнете назад и да преработите?

Златина Петрова: От гледна точка на това, че аудиторията е по-специфична, определено имахме нужда няколко пъти да се върнем и да преговорим нещата. Когато се изгражда нещо, свързано с по-добра достъпност, то там по отношение на user experience е по-различно от дизайна, с който сме свикнали. Винаги търсим минимален брой кликвания, повече визуални неща, които да са интересни и т.н. Глухите хора са с изключително силно развита визуална памет. Фокусът на тяхното внимание е много специфичен. Мисълта им прескача страшно бързо и те могат да се объркат. Когато видят нещо, което е прекалено семпло, то тогава то е прекалено скучно. Когато видят нещо, което е с много изскачащи допълнения – то това е объркващо и не знаят кое да натиснат по-напред. Другото интересно е, че в момента има тенденция към малко по-пастелни и флуидни дизайни. 3D моделирането вече също става част от съвременния дизайн. Докато когато се прави приложение за глухата общност, трябва да се има предвид как те възприемат цветовете и цветовите схеми. Колкото по-цветно е и колкото по-ярко, толкова по-добре за тях, защото се ориентират по-лесно. Това, на моменти, си противоречи с някои от добрите практики в дизайна. Точно тези малки детайли оказват голямо значение за това, как аудиторията ни приема крайния продукт, който се опитваме да направим. Интересно нещо за DeafUp е, че всички цветове, които са залегнали в него, са цветовете на международната глуха общност.

Очаквайте Част II на интервюто на DevStyleR с Brandly Collective. 

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Author