25 април, 2024

Константин Кънев е геймър от края на 90-те. По образование е икономист, но до ден днешен е един от най-запалените личности в българския гейминг. Той е по-известен в гейминг средите като NoThx със своите коментари и събития за сферата. Константин сподели какво е видял на най-големите събития за гейминг в Европа и разказа къде се намира страната ни на е-спорт сцената.

Кои са ти най-любимите игри на всички времена? Кои са най-подходящите игри за е-спорт?

Тук съм пристрастен, тъй като играта, която ме запали най-много към гейминга, е StarCraft. До ден днешен ми е любимата игра и смятам, че е най-добрата. Ако трябва да съм по-точен, ще избера първия StarCraft. Според мен е по-добър от втората част. Все още се организират много събития на тази тема. Но през последните години, бих казал лесноразбиращите се игри стават по-популярни – Battle Royale и т.н. Освен това има турнири по екшън, по шутъри… въобще всякакви игри. Много се радвам да видя, че дори вече по мобилни игри се правят турнири. Геймингът се развива в абсолютно всякакви насоки.

Как се развива обществото в България? Добро ли бъдеще ни очаква на сцената на е-спорта?

България има история в електронните спортове още от тяхната зора. Имаме си световни шампиони още преди много години. През последните години се забелязва едно изключително засилване на потенциала на хората, което изключително много ме радва. Радвам се да виждам българското знаме по всякакви международни турнири. Преди 4 години беше мираж българите да се изхранват изцяло от е-спорт, а в момента имаме отбори и индивидуални играчи. Нещата се развиват и вървят в много правилна посока. Вярвам, че ще вървят още по-добре в бъдещето.

В този случай полезно ли ще е за България да се направи функционираща гейминг асоциация? Какво ще помогне на страната, ако се включи в Международната асоциация по гейминг и в Международната асоциация за е-спорт?

Вярвам, че ще е полезно. Има много инициативи за организиране на мероприятия и по този начин ще достигнат до повече хора. Преди години геймърите си бяхме тихички. Всеки си играеше игрите, но никой не споделяше и не караше хората да стават геймъри. Докато сега това е нещо, което е много модерно и никой не се срамува да каже, че е геймър. Вярвам, че колкото повече събития се организират и се създават все повече организации, те биха мотивирали още повече хора. Преди много години имаше такава организация Българска федерация по електронни спортове. За съжаление тя имаше доста лоша история. Скоро до мен стигна новина, че има хора, които искат да развиват такова нещо, но след това се отказаха, заради проблеми с устройството на държавата. За да се организира такава национална организация, тя трябва да бъде подкрепена от правителството. Но независимо дали са държавни или не, трябва да са има повече такива организации и така се развиват електронните спортове, и не само. Електронният спорт е водеща сила, но не всеки играе на професионално ниво. Напротив, на най-масовото ниво игрите са просто форма на забавление и форма на почивка. Не е нужно да си професионален играч и да седнеш да си поиграеш. И точно тези хора, които играят да кажем на “ниско ниво” са тези потенциални зрители на професионалните играчи. Защото ако аз играя една игричка, бих искал да видя как играят най-добрите българи на нея. Искам да видя какво е нивото и каква е разликата. Организирането на събития, създаването на организации, все пак събира тези хора и се получават много яки работи. Трябва да има повече организации.

Спомена за мобилния гейминг и развитието му в индустрията. Тествал ли си игри на български компании? Къде е България в разработването на гейминг софтуер?

Наблюдения ми към мобилните приложения не са подробни, но това са най-достъпните игри на световен мащаб. Почти всеки има смартфон и това е причината мобилното да е изключително масово. Но това е само един сектор, който не би трябвало да е водещ, нито основен. За мен PC геймингът е на първо място. Факт е, че се наливат адски много инвестиции и се търсят хора за мобилния гейминг. Нямам нищо лично против мобилните игри, но не са моето нещо. Въпреки това са най-новият тренд. Предпочитам да преживея някаква атмосфера и да съм наистина в играта, а не да цъкам на някакъв телефон.

Какви са иновациите в гейминга? Какво би препоръчал? Кои са най-мощните игри в момента?

Силните заглавия започват от есента и приключват пролетта. Тъй като това са месеците, в които си стоим вкъщи. Много са модерни новите технологии на Nvidia с този Ray Tracing. Миналата година го обявиха, но все още няма толкова много игри. Ако трябва да съм честен, на тази технология все още не ѝ е дошло времето, защото видео картите са много скъпи, тези игри не са достатъчно добре направени и заглавията са много малко. Но това е друга тема. Факт е, че се развива много геймингът във всяка една насока.

Друг тренд в технологиите беше VR. Преди няколко години беше много модерен и хората анализираха, че ще се задържи в тренда, но той е просто някаква ниша, която е чисто и просто casual gaming. Технологията не трябва да се играе постоянно, защото не е препоръчително и не трябва да се гледа от толкова близо екрана. От света на технологиите много се развиват процесори, видео карти и т.н. Технологията върви напред, а разработчиците правят все по-яки игри.

Ти си посещавал доста гейминг събития. Каква е разликата между събитията в Европа? На какво залагат хората? Наблюдава ли се някакъв тренд спрямо това къде се намираш? 

Моите наблюдения за събития, които са изцяло гейминг ориентирани, са такива, че изглеждат еднакво. Често виждаме една голяма сцена с отборите, има различни щандове, които са обвързани с периферии и с различни мърчандайзове, защото всяка една игра си има свои брандирани материали. Но колкото е по-голямо събитието, толкова са по-големи тези щандове. Едно от най-големите гейминг събития в Европа, Gamescom, се организира в Кьолн в 11 халета. Едно хале е колкото всички халета в Inter Expo Center. И хората в препълнените халета чакат с рибарски столчета за някои игри и си прекарват цялото време там, чакайки някоя игра, която ще излезе догодина. След това студиото я представя за много кратко време и това е много популярно, когато са замесени разработчици на игри. Вътре не ти дават да снимаш, а после е запален интересът на всички да коментират по форуми и социални мрежи.

Не се различават кой знае колко много събитията. Но се различават феновете в различните държави. Бил съм в Полша на едно от най-големите им събития – Intel Extreme Masters. Поляците са толкова големи фенове на електронния спорт, че се държат като футболни фенове. Имат си знамена, пеят се песни на отборите. Никога не съм бил футболен фен, за да знам какво е, но когато започнат да пеят поляци, дори нищо да не разбираш, усещаш вибрациите в диафрагмата си от хората, които се кефят. Усещането е уникално. Основната идея навсякъде е една и всички се забавляваме покрай това нещо.

От какво се нуждае българският гейминг?

Българският гейминг се развива, но трябва да има още повече хора. Конкуренцията ражда още по-добри неща. Трябва да има все повече хора, които са надъхани да правят всякакви събития и да организират повече състезания. Все пак това е индустрия, която в основата си е създадена да забавлява. Много хора се стремят към печалба и се фокусират само към големите градове, но знам, че има геймъри от цяла България. Затова трябва да се развиват най-вече местните организатори.

Интервюто проведе Атанас Нейчев

Тагове: , , , , , , , , ,