19 април, 2024

Време е публичният и частният сектор да реализират визията за превръщането на EdTech в основен двигател на европейската цифрова образователна система, така започва статията за Delano, написана от еврокомисаря по иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Мария Габриел.

“EdTech изисква техническо ноу-хау, но и креативност. И аз се гордея, че Европа желае да бъде водеща в тази област”,
коментира Мария Габриел.

Ето какво още споделя още тя в статията за Delano относно EdTech.

В сектора на образованието и обучението обучение от вкъщи по време на пандемията COVID-19 привлече вниманието на всички към потенциала на технологиите за образование. С началото на войната между Русия и Украйна децата, изселени от Украйна, трябваше да продължат обучението си, което често включва и цифрови средства. Но това далеч не е единствената предпоставка, която допринесе за навлизането на образователните технологии (EdTech) в Европа през последните две години.

С термина EdTech се обозначава използването на софтуер и хардуер за образованието и в класните стаи: таблети, интерактивни екрани и програми, комплекти за роботика, онлайн съдържание и платформи. Това включва още и нови методи на учене, както и повече инициативи за това как най-добре да преподаваме нови знания и умения на хора от всички възрасти. Секторът на образователните технологии се развива много бързо.

През 2021 г. Европа е един от най-бързо развиващите се региони на световната EdTech сцена. Това е периода, в който се появява първият така наречен EdTech еднорог – частна компания с оценка, надвишаваща 1 млрд. долара. А до средата на 2022 г. общият размер на инвестициите е достигнал повече от 7,5 млрд. долара.

“EdTech изисква техническо ноу-хау, но и креативност. И аз се гордея, че Европа желае да бъде водеща в тази област”, допълва Мария Габриел.

Секторът на EdTech също доказа колко солиден и ценностно ориентиран бизнес е: По време на пандемията компаниите предоставиха своите EdTech услуги безплатно на учащи се, учители и образователен персонал. Те направиха това отново за украинските бежанци. Новият украински училищен хъб, който дава достъп до образователни ресурси на разселените учащи, е съфинансирана от ЕС инициатива, зад която твърдо заставам.

И все пак EdTech е изправен пред редица предизвикателства, за да затвърди позициите си в развиващата се цифрова образователна екосистема в ЕС. Фрагментацията на националните пазари и култури или трудностите при изграждането на ефективни партньорства с министерства, училища и университети са само част от препятствията, пред които са изправени EdTech предприемачите в ЕС днес.

Време е да осъществим смелата си визия

През юли 2021 г. създадох група от европейски EdTech компании, за да разберем по-добре индустрията и нейните нужди. По време на дискусиите на кръгла маса обменихме мисли за опита след пандемията, за състоянието на EdTech в ЕС и за възможните пътища за по-нататъшно сътрудничество.

Резултатът беше обща визия на сектора за неговото бъдеще, представена по време на първия Форум на заинтересованите страни в областта на цифровото образование, на който бях домакин през март 2022 г. Това е смела визия. И аз вярвам, че сега е моментът секторът да действа в съответствие с тази визия и да постигне резултати.

Първата и решаваща стъпка е да се докаже на онези учители и учащи, които все още се съмняват в качеството на много EdTech решения. EdTech инструментите не са продължение на развлекателния софтуер. Педагогиката и нуждите на учащите се са преди търговския успех. Те могат да доведат до по-добри образователни процеси и резултати, те наистина могат да подготвят учащите за успех в нашия дигитализиран свят.

Въпреки че силно вярвам в потенциала на EdTech, не очаквам този сектор да завърши пътя си сам. Както е посочено в нашия план за действие в областта на цифровото образование, придвижването на европейското цифрово образование напред не трябва да става изолирано. Необходимо е всички да се включат в него и да имаме високо ефективна екосистема за цифрово образование.

Ето защо реших да продължа дискусиите на кръгла маса с European EdTech с трета среща на 8 ноември. За първи път разгледахме темите за осигуряване на качеството и ефективните публично-частни партньорства, както и как можем да се справим с тези предизвикателства заедно.

Позволете ми да споделя някои от моите изводи.

Първо, когато разработват своите инструменти, много европейски EdTech компании оценяват официалните учебни програми на училищата, за да видят как най-добре могат да подпомогнат постигането на учебните цели чрез своите инструменти. Това е много умно. Но за да се затвори цикълът, е важно EdTech компаниите също така да проследят въздействието на своите инструменти. Били ли са те толкова ефективни, колкото са се надявали? Това може да се оцени чрез проследяване на завършилите и чрез сътрудничество с изследователски институции за измерване на резултатите от обучението в дългосрочен план.

Второ, необходими са допълнителни усилия за осигуряване на добро и гладко сътрудничество между публичните образователни системи и частните компании, особено става дума за стартъпи или малки и средни предприятия. И двете страни могат да извлекат голяма полза от съвместната работа, но осъзнавам, че тя все още е малко необичайна. Нещата просто никога не са били правени по този начин. Убедена съм, че с течение на времето ще успеем да изградим среда на доверие, прозрачност и иновации.

Програми за финансиране

И ние не започваме от нулата. Вече съществуват добри практики като съвместно създаване, непрекъснато сътрудничество и обществени поръчки, насочени към стартиращи компании в областта на EdTech. Те проправят пътя към разширяване на сътрудничеството и изграждане на партньорства.

Ясно е, че разглеждането на тези теми е от съществено значение за напредъка и приветствам ангажимента на компаниите от сектора на EdTech, с които се срещнах. Успешните примери вече са налице, но разбрах, че се нуждаем от по-координиран и амбициозен подход.

И аз се ангажирам да помогна.

Имаме различни програми за финансиране в ЕС, които предлагат възможности за сектора на EdTech. С „Еразъм+“, водещата програма на ЕС за образование, ще подкрепяме сектора от 2023 г. с възможности за финансиране на EdTech проекти, които формират ефективни публично-частни партньорства.

Програма „Хоризонт Европа“ например предлага финансирането на сектора, за да може той да развие още повече своите решения чрез Европейския съвет за иновации и Европейския институт за иновации и технологии.

Пътешествието на образователните технологии едва започва. И аз с нетърпение очаквам да бъда там по пътя, да предлагам подкрепа и да се възхищавам на това как техният творчески и предприемачески дух ще движи образованието към качество и приобщаване за всички в едно не толкова далечно бъдеще.

Тагове: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Editor @ DevStyleR